KALOVÁ, Simona. Cena děkana za významný tvůrčí čin studentů za rok 2020. Děkan PdF MU, 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Cena děkana za významný tvůrčí čin studentů za rok 2020
Authors KALOVÁ, Simona.
Edition 2020.
Publisher Děkan PdF MU
Other information
Original language English
Type of outcome Scientific or artistic work award
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Disertační práce
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) žákovský jazyk, chyba, norma, přesnost
Keywords in English learner language, error, norm, accuracy
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D., učo 14990. Changed: 2/2/2021 09:25.
Abstract
This dissertation research explores the accuracy of advanced learner language of students of English philology, and the possibilities of enhancing it. It aims to verify the efficacy of targeted educational intervention aimed at raising awarenness of errors typically committed by Czech and Slovak learners of English, and at limiting the number of errors. Quasi-experimental methodology adopting pre-test and post-test was employed, using a convenience sample of 70 undergraduate university students of English. Several research tools were applied: grammaticality judgement test and certainty-based marking, corpus analysis of samples of free spoken and written learner production, and questionnaires providing contextual information. Descriptive statistical analysis of the results manifested the statistically significant positive impact of targeted intervention in the pilot group in both explored aspects, the ability to identify and correct errors and certainty of answering. The experimental group has improved in three of the four aspects under scrutiny, in identifying erroneous sentences and providing correct answers, in certainty of answering and in the accuracy of spoken language. This improvement was statistically significant. One of the major contributions of this research is identifying major error-prone areas of advanced learner English of Czech and Slovak learners. These are in particular grammar errors, especially in the use of articles and lexical errors, most likely committed as a result of negative L1 transfer. An annotated learner corpus which was devised as an analytical tool for this project can be used in future research to examine other aspects of advanced learner language
Abstract (in Czech)
Tato disertační práce se zaměřuje na přesnost žákovského jazyka u pokročilých studentů anglické filologie a možnosti, jak ji zvýšit. Výzkum si kladl za cíl empiricky ověřit účinnost cílené didaktické intervence, zaměřené na zvýšení povědomí o chybách, které jsou považovány za typické pro české a slovenské mluvčí angličtiny jako cizího jazyka, a na snížení chybovosti jejich žákovského jazyka. Ve výzkumu byl použit kvazi-experimentální design s využitím pre-testu a post-testu. Výzkumný soubor tvořilo 70 studentů anglické filologie. Účinek intervence byl zjišťován pomocí několika výzkumných nástrojů: testu posouzení gramatické správnosti, testu jistoty odpovídání, korpusové analýzy mluveného a psaného jazyka, a kontextových dotazníků. Deskriptivní statistická analýza prokázala pozitivní, statisticky významný dopad intervence v pilotní skupině, a to v obou zkoumaných aspektech, schopnosti identifikovat a opravit chyby, a v jistotě odpovídání. Experimentální skupina se zlepšila ve třech ze čtyř zkoumaných hledisek, ve schopnosti identifikovat a opravit chyby, v jistotě odpovídání a v přesnosti mluveného projevu; toto zlepšení bylo statisticky významné. Jedním z největších přínosů tohoto výzkumu je identifikace problematických oblastí pokročilé žákovské angličtiny u českých a slovenských mluvčích. Jsou to zejména gramatické chyby v používání členů a chyby lexikální, k nimž dochází patrně v důsledku negativního působení mateřského jazyka. Anotovaný žákovský korpus, který byl pro tento výzkum vytvořen, umožňuje další analýzu různých aspektů žákovského jazyka v budoucím výzkumu.
PrintDisplayed: 17/8/2024 19:20