BÁRCZI, Zsófia, Ján GALLIK, Dominika HLAVINOVÁ TEKELIOVÁ a Lenka TKÁČ-ZABÁKOVÁ. Spiritual-Religious Literature. Through the Lens of Comparative Imagology. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 112 s. ISBN 978-80-210-9765-0. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-9765-2020. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Spiritual-Religious Literature. Through the Lens of Comparative Imagology
Autoři BÁRCZI, Zsófia, Ján GALLIK, Dominika HLAVINOVÁ TEKELIOVÁ a Lenka TKÁČ-ZABÁKOVÁ.
Vydání 1., elektronické vyd. Brno, 112 s. 2020.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku Odborná kniha
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW Flexibooks
ISBN 978-80-210-9765-0
Doi 10.5817/CZ.MUNI.M210-9765-2020
Štítky Munipress
Změnil Změnila: PhDr. Lea Novotná, učo 110512. Změněno: 17. 8. 2023 14:57.
Anotace
The influence and importance of religion and Christian tradition in the specific cultural-geographical construction of Central Europe has become a significant impetus for the formation of national (self-)images. This book provides a reflection on spiritually and religiously oriented literary activities which have also been used as a means of cultural homogenisation and cultural diversification. In an effort to draw public attention towards the possibilities of different ways of looking at literary images, clichés, national symbols or myths, the authors use the tools of comparative imagology. They take into account various significant non-literary circumstances and expand the discourse by analysis of cultural images of the Christian tradition just as a means of cultural and national (self-)identification. Thus, the publication contributes to an intercultural dialogue and it becomes a valuable input to the ongoing debate on the importance of literary production of authors associated with religious-spiritual values in terms of creating (one’s) own cultural image.
Anotace česky
Vliv a význam náboženství a křesťanské tradice ve specifické kulturně-geografické konstrukci střední Evropy se stal významným impulsem pro tvorbu národních (sebe)obrazů. Tato kniha se zamýšlí nad duchovně a nábožensky orientovanými literárními aktivitami, které byly rovněž využity jako prostředek kulturní homogenizace a kulturní diverzifikace. Ve snaze přitáhnout pozornost veřejnosti k možnostem různých pohledů na literární obrazy, klišé, národní symboly či mýty používají autoři nástroje srovnávací imagologie. Zohledňují různé významné neliterární okolnosti a rozšiřují diskurz analýzou kulturních obrazů křesťanské tradice právě jako prostředku kulturní a národní (sebe)identifikace. Publikace tak přispívá k mezikulturnímu dialogu a stává se cenným vstupem do probíhající diskuse o významu literární tvorby autorů spojených s nábožensko-duchovními hodnotami z hlediska vytváření (vlastního) kulturního obrazu.
Anotace anglicky
The influence and importance of religion and Christian tradition in the specific cultural-geographical construction of Central Europe has become a significant impetus for the formation of national (self-)images. This book provides a reflection on spiritually and religiously oriented literary activities which have also been used as a means of cultural homogenisation and cultural diversification. In an effort to draw public attention towards the possibilities of different ways of looking at literary images, clichés, national symbols or myths, the authors use the tools of comparative imagology. They take into account various significant non-literary circumstances and expand the discourse by analysis of cultural images of the Christian tradition just as a means of cultural and national (self-)identification. Thus, the publication contributes to an intercultural dialogue and it becomes a valuable input to the ongoing debate on the importance of literary production of authors associated with religious-spiritual values in terms of creating (one’s) own cultural image.
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 04:59