DANĚK, Petr. Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá! (Teaching regional geography? The situation is serious, but not hopeless!). Informace České geografické společnosti. Praha: Česká geografická společnost, 2020, vol. 39, No 2, p. 24-31. ISSN 1213-1075. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1738524, author = {Daněk, Petr}, article_location = {Praha}, article_number = {2}, keywords = {concept of region; new regional geography; critical approach; regional identity; processes of shaping of regions; teaching of regional geography; pedagogical constructivism}, language = {cze}, issn = {1213-1075}, journal = {Informace České geografické společnosti}, title = {Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá!}, url = {https://geography.cz/wp-content/uploads/2020/10/icgs022020_danek.pdf}, volume = {39}, year = {2020} }
TY - JOUR ID - 1738524 AU - Daněk, Petr PY - 2020 TI - Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá! JF - Informace České geografické společnosti VL - 39 IS - 2 SP - 24-31 EP - 24-31 PB - Česká geografická společnost SN - 12131075 KW - concept of region KW - new regional geography KW - critical approach KW - regional identity KW - processes of shaping of regions KW - teaching of regional geography KW - pedagogical constructivism UR - https://geography.cz/wp-content/uploads/2020/10/icgs022020_danek.pdf L2 - https://geography.cz/wp-content/uploads/2020/10/icgs022020_danek.pdf N2 - Výuka regionální geografie na českých školách je zasažena dlouhodobou krizí. Cílem polemického příspěvku je identifikovat hlavní příčiny krize a navrhnout možnosti východisek. Za hlavní příčinu krize je považován rozpor mezi tradičním pohledem na regiony jako kontejnery informací, který převažuje ve školské geografii, a kritickým pohledem na regiony jako sociální procesy, typický pro novou regionální geografii, která dnes převažuje v akademické geografii. Jako východiska text doporučuje v rámci akademické geografie jasné rozlišení základních konceptů regionu, rozšíření výuky regionální geografie a její konceptuální ukotvení v kritickém přístupu nové regionální geografie, a hledání inspirace v zahraničí, v disciplínách s podobným vývojem i v existujících příkladech dobré praxe. V rámci školské geografie jsou doporučovány metody vycházející z pedagogického konstruktivismu jako je dialogické vyučování nebo kritické myšlení. Text upozorňuje na podobný filozofický vývoj geografie i pedagogických věd, který otevírá prostor pro další východiska z krize. ER -
DANĚK, Petr. Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá! (Teaching regional geography? The situation is serious, but not hopeless!). \textit{Informace České geografické společnosti}. Praha: Česká geografická společnost, 2020, vol.~39, No~2, p.~24-31. ISSN~1213-1075.
|