DANĚK, Petr. Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá! (Teaching regional geography? The situation is serious, but not hopeless!). Informace České geografické společnosti. Praha: Česká geografická společnost, 2020, vol. 39, No 2, p. 24-31. ISSN 1213-1075.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá!
Name (in English) Teaching regional geography? The situation is serious, but not hopeless!
Authors DANĚK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Informace České geografické společnosti, Praha, Česká geografická společnost, 2020, 1213-1075.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 10500 1.5. Earth and related environmental sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14310/20:00118117
Organization unit Faculty of Science
Keywords in English concept of region; new regional geography; critical approach; regional identity; processes of shaping of regions; teaching of regional geography; pedagogical constructivism
Changed by Changed by: Mgr. Marie Šípková, DiS., učo 437722. Changed: 5/2/2021 15:47.
Abstract
Výuka regionální geografie na českých školách je zasažena dlouhodobou krizí. Cílem polemického příspěvku je identifikovat hlavní příčiny krize a navrhnout možnosti východisek. Za hlavní příčinu krize je považován rozpor mezi tradičním pohledem na regiony jako kontejnery informací, který převažuje ve školské geografii, a kritickým pohledem na regiony jako sociální procesy, typický pro novou regionální geografii, která dnes převažuje v akademické geografii. Jako východiska text doporučuje v rámci akademické geografie jasné rozlišení základních konceptů regionu, rozšíření výuky regionální geografie a její konceptuální ukotvení v kritickém přístupu nové regionální geografie, a hledání inspirace v zahraničí, v disciplínách s podobným vývojem i v existujících příkladech dobré praxe. V rámci školské geografie jsou doporučovány metody vycházející z pedagogického konstruktivismu jako je dialogické vyučování nebo kritické myšlení. Text upozorňuje na podobný filozofický vývoj geografie i pedagogických věd, který otevírá prostor pro další východiska z krize.
Abstract (in English)
The teaching of regional geography at Czech schools is hit by a long-standing crisis. The polemical contribution wants to identify the main causes of the crisis and to propose various ways out. A discrepancy between the traditional look at regions as containers of information, prevailing in school geography, and the critical look at the regions as social processes is the main cause of the crisis. 0e latter look is typical of the new regional geography, now prevailing in academic geography. As starting points, the text recommends, within academic geography, a clear distinction of the concepts of region, the widening of the teaching of regional geography and its conceptual anchoring in the critical approach of the new regional geography and a search for inspiration abroad, in the disciplines with a similar development, and in existing examples of good practice. Within school geography, taking advantage of the methods arising from pedagogical constructivism, such as dialogic teaching or critical thinking, is recommended. The text highlights a similar philosophical development of geography and pedagogical sciences that opens up opportunities for further ways out of the crisis.
PrintDisplayed: 28/4/2024 12:10