Detailed Information on Publication Record
2021
HOBIT- Hodina biologie pro život. Rozšiřující metodické materiály k programu HOBIT.
SLANÁ REISSMANNOVÁ, Jitka, Robert MIKULÍK, Hana MARŠÁLKOVÁ and Veronika SVOBODOVÁBasic information
Original name
HOBIT- Hodina biologie pro život. Rozšiřující metodické materiály k programu HOBIT.
Authors
SLANÁ REISSMANNOVÁ, Jitka, Robert MIKULÍK, Hana MARŠÁLKOVÁ and Veronika SVOBODOVÁ
Edition
2021
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-9825-1
Keywords (in Czech)
výchova ke zdraví; zdravotní gramotnost; cerebrovaskulární onemocnění; projekt HOBIT
Keywords in English
health education; health literacy; stroke; project HOBIT
Změněno: 16/9/2022 11:06, PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
V originále
Rozšiřující metodické materiály – pracovní listy k programu HOBIT jsou zaměřeny na prevenci cerebrovaskulárních onemocnění, zejména na prevenci cévních mozkových příhod. Materiál je určený pro učitele 2. stupně základních škol k výuce předmětu výchova ke zdraví (případně přírodopisu) a pedagogy středních škol (zejména gymnázií a středních škol se zdravotnickým zaměřením). Cerebrovaskulární onemocnění se v dnešní době řadí mezi nejčastější onemocnění. Vzhledem k tomu, že významnou roli při snížení výskytu cerebrovaskulárních onemocnění představuje prevence, je velmi podstatné, aby základní informace o této prevenci byly předávány již žákům na základních a středních školách. V roce 2014 za tímto účelem vznikl program HOBIT. Jedná se o inovativní vzdělávací program určený pro žáky základních škol a studenty víceletých gymnázií. Smyslem programu je předat žákům zcela jednoduché informace, které vedou k záchraně života při vzniku srdečního a mozkového infarktu. Žáci se učí reagovat pomocí multimediálního a simulačního vzdělávání na příznaky těchto onemocnění tak, aby byli schopni postiženému zachránit život. V průběhu času se ukázalo jako vhodné toto pojetí výuky rozšířit o další materiály, které by měly sloužit k rozšíření informací o dané problematice, měly by učiteli pomoci s opakováním a fixací a měly by posílit motivaci žáků a studentů se o prevenci cerebrovaskulárních chorob zajímat. Materiál tvoří 36 pracovních listů či metodických námětů, které obsahují křížovky, kvízy, hlavolamy, hry, návrhy simulačních hodin a dále náměty, jak si např. vyrobit pomůcky do hodin k danému tématu aj.
In English
The extended methodological materials of the HOBIT Program are focused on the prevention of cerebrovascular diseases, particularly on stroke prevention. The material is intended for teachers of the 2nd level of primary schools to teach the subject of health education (or biology) and teachers of secondary schools (especially grammar schools and secondary schools with a medical focus). Cerebrovascular diseases are one of the most common diseases today. Given that prevention plays an important role in reducing the incidence of cerebrovascular diseases, it is very important that basic information on this prevention is provided to primary and secondary school pupils. In 2014, the HOBIT Program was created for this purpose. It is an innovative educational program designed for primary school pupils and students of grammar schools. The purpose of the program is to provide students with very simple information that leads to saving lives in the event of a heart attack and stroke. Pupils learn to respond to the symptoms of these diseases through multimedia and simulation education so that they are able to save a life. Over time, it has proved appropriate to extend this educational concept with additional materials that should serve to expand information on the issue, should help teachers with repetition and fixation, and should strengthen the motivation of pupils and students to take an interest in cerebrovascular disease prevention. The material consists of 36 worksheets or methodological topics, which include crossword puzzles, quizzes, puzzles, games, proposals for simulation lessons and also ideas on how to make aids for lessons on a given topic.