STADLEROVÁ, Hana. Expresivita výtvarného projevu dítěte v předškolním vzdělávání: možnosti a realita školní praxe (Expressiveness of a Childs Artistic Expression in Pre-school Education: Possibbilities and Reality of School Practice). Online. In Valachová, D., Kováčová, B. Zborník: Expresivita vo výchove III. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2020, p. 101-116, 6 pp. ISBN 978-80-223-4931-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Expresivita výtvarného projevu dítěte v předškolním vzdělávání: možnosti a realita školní praxe
Name (in English) Expressiveness of a Childs Artistic Expression in Pre-school Education: Possibbilities and Reality of School Practice
Authors STADLEROVÁ, Hana.
Edition Bratislava, Zborník: Expresivita vo výchove III, p. 101-116, 6 pp. 2020.
Publisher Univerzita Komenského v Bratislave
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-223-4931-4
Keywords in English Pre-school Education; Curricular document; Children's artistic expression; Expressiveness; Artistic activities; Formalism; Examples of good practice.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 23/3/2021 09:48.
Abstract
Příspěvek představuje cíle preprimárního vzdělávání v České republice dané platným kurikulárním dokumentem a příležitosti, které podporují expresivní vyjádření dítěte. Předkládá argumentaci, která obhajuje přínos výtvarných činností rozvoji dítěte, jeho hodnotové orientaci a vytváření základů klíčových kompetencí. Nabízí dílčí výsledky realizovaného výzkumu, který umožnil pojmenovat negativní jevy ve vzdělávání prostřednictvím výtvarných činností. Uvádí i příklady z pedagogické praxe, které prokazují, že expresivní tvorba má v předškolním vzdělávání nezastupitelnou roli a přínos.
Abstract (in English)
This paper presents the objectives of Pre-school Education in the Czech Republic given by a valid curricular document and opportunities that allow expressive expression of a child. It puts forward an argument, which advocates the contribution of artistic activities to the development of children, their value orientation and a creation of the foundations of key competences. It offers partial results of the research carried out, which allowed to name negative phenomena in Education through artistic activities. It also presents examples from pedagogical practice that demonstrate that an expressive creation has an irreplaceable role and benefits in Pre-school Education.
PrintDisplayed: 8/7/2024 09:34