V originále
Na počátku stála kniha Alaina Corbina Na stopě neznámému a nezvyklá krása Zangiových pozapomenutých skladeb. Publikace mikrohistorickým způsobem sleduje osudy a dílo Nicolause Zangia (cca 1568 až 1617), kapelníka v Iburgu, Gdaňsku, na Moravě i v Berlíně. Na dvoře císaře Rudolfa II. byl sice jen jedním z několika titulárních služebníků, ale v duchu literárního průvodcovství je právě on ideálním reprezentantem rudolfínské hudební kultury mimo vlastní centrum: jako kapelník moravského zemského hejtmana Karla z Lichtenštejna se podílel na vzniku, výcviku i vybavení lichtenštejnského dvorního souboru, takzvané muziky. Vzhledem k Zangiovým neutuchajícím aktivitám ve vydávání a dedikování především příležitostných děl představuje důležitý motiv knihy také symbolický význam daru v raném novověku.
Anglicky
Nicolaus Zangius (ca. 1568 – 1617) was a musician with a rather restless character, always seeking a more ideal patron. Zangius worked as a Kapellmeister in Iburg, Danzig, at the Liechtenstein court in Moravia and finally in Berlin, between 1602 and 1612 he also held the position of a servant at the Emperor’s court in Prague. The book reflects Zangius’ career and his position or social status in the society of the early seventeenth century. It includes a discussion on his printed (and yet not always published) works. The book deals closely with the life of Charles of Liechtenstein (1569-1627), one of the wealthiest Moravian aristocrats and the governor of Moravia in the years 1604 to 1607. As a part of his court, he established a music ensemble and appointed Nicolaus Zangius as its head.