MAŇAS, Vladimír. Nicolaus Zangius: hudebník přelomu 16. a 17. století. Na stopě neznámému (Nicolaus Zangius: The Musician at the turn of the 16th and 17th centuries. The Life of an unknown). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 204 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity; 504. ISBN 978-80-210-9716-2. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Nicolaus Zangius: hudebník přelomu 16. a 17. století. Na stopě neznámému
Name in Czech Nicolaus Zangius: hudebník přelomu 16. a 17. století. Na stopě neznámému
Name (in English) Nicolaus Zangius: The Musician at the turn of the 16th and 17th centuries. The Life of an unknown
Authors MAŇAS, Vladimír.
Edition 1. vyd. Brno, 204 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity; 504, 2020.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-9716-2
Keywords (in Czech) renesance; liturgická hudba; světská hudba; raný novověk; Morava; Karel z Lichtenštejna; císař Rudolf II.
Keywords in English renaissance; sacred music; secular music; early modern period; Moravia; Charles of Liechtenstein; Holy Roman Emperor Rudolf II
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá, učo 13047. Changed: 12/2/2021 10:27.
Abstract
Na počátku stála kniha Alaina Corbina Na stopě neznámému a nezvyklá krása Zangiových pozapomenutých skladeb. Publikace mikrohistorickým způsobem sleduje osudy a dílo Nicolause Zangia (cca 1568 až 1617), kapelníka v Iburgu, Gdaňsku, na Moravě i v Berlíně. Na dvoře císaře Rudolfa II. byl sice jen jedním z několika titulárních služebníků, ale v duchu literárního průvodcovství je právě on ideálním reprezentantem rudolfínské hudební kultury mimo vlastní centrum: jako kapelník moravského zemského hejtmana Karla z Lichtenštejna se podílel na vzniku, výcviku i vybavení lichtenštejnského dvorního souboru, takzvané muziky. Vzhledem k Zangiovým neutuchajícím aktivitám ve vydávání a dedikování především příležitostných děl představuje důležitý motiv knihy také symbolický význam daru v raném novověku.
Abstract (in English)
Nicolaus Zangius (ca. 1568 – 1617) was a musician with a rather restless character, always seeking a more ideal patron. Zangius worked as a Kapellmeister in Iburg, Danzig, at the Liechtenstein court in Moravia and finally in Berlin, between 1602 and 1612 he also held the position of a servant at the Emperor’s court in Prague. The book reflects Zangius’ career and his position or social status in the society of the early seventeenth century. It includes a discussion on his printed (and yet not always published) works. The book deals closely with the life of Charles of Liechtenstein (1569-1627), one of the wealthiest Moravian aristocrats and the governor of Moravia in the years 1604 to 1607. As a part of his court, he established a music ensemble and appointed Nicolaus Zangius as its head.
Links
MUNI/A/0887/2019, interní kód MUName: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII.
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/4/2024 09:46