ŠTĚRBA, Radim. Stroje versus lidé – tematika vztahu člověka a umělé inteligence ve školním kurikulu (Machines versus humans—themes of the relationship between man and artificial intelligence in the school curriculum). In Jemelka Petr, Lesňák Slavomír. 100 let R.U.R. Sborník z konference na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, 11. září 2019. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, p. 79-88. ISBN 978-80-210-9687-5. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9688-2020-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stroje versus lidé – tematika vztahu člověka a umělé inteligence ve školním kurikulu
Name in Czech Stroje versus lidé – tematika vztahu člověka a umělé inteligence ve školním kurikulu
Name (in English) Machines versus humans—themes of the relationship between man and artificial intelligence in the school curriculum
Authors ŠTĚRBA, Radim (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 100 let R.U.R. Sborník z konference na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, 11. září 2019, p. 79-88, 10 pp. 2020.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00118162
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9687-5
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9688-2020-8
Keywords (in Czech) umělá inteligence; školní výuka; beletrie; kurikulum; filosofické myšlení;
Keywords in English artificial intelligence; school teaching; fiction; curriculum; philosophical thinking.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 4/3/2021 11:17.
Abstract
Příspěvek mapuje možnosti zahrnutí tematiky „umělá inteligence versus člověk“ do školní výuky. Na základě výzkumu kurikula a metody obsahové analýzy klasické beletrie, díla Karla Čapka, Philipa K. Dicka a Isaaca Asimova, prezentuje možné průměty tohoto tématu do školního kurikula a navrhuje případná metodická uchopení využitelná ve školní třídě.
Abstract (in English)
The paper maps the possibilities of including the topic "artificial intelligence versus man" in school teaching. Based on the research of the curriculum and the method of content analysis of classical fiction, the work of Karel Čapek, Philip K. Dick and Isaac Asimov, it presents possible projections of this topic into the school curriculum and suggests possible methodological grips usable in the classroom.
PrintDisplayed: 26/7/2024 00:16