J 2019

(Ne)Ztraceno v překladu: Mediace jako nová kompetence ve výuce cizích jazyků

MAREČKOVÁ, Pavla

Basic information

Original name

(Ne)Ztraceno v překladu: Mediace jako nová kompetence ve výuce cizích jazyků

Name in Czech

(Ne) Ztraceno v překladu: Mediace jako nová kompetence ve výuce cizích jazyků

Name (in English)

(Not) Lost in Translation: Mediation as a New Competence in Foreign Language Teaching

Authors

MAREČKOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Cizí jazyky, Praha, Univerzita Karlova, 2019, 1210-0811

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00121132

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

mediace; komunikační kompetence; interkulturní komunikační kompetence; SERRJ; výuka cizích jazyků; učení se cizím jazykům

Keywords in English

mediation; communicative competence; intercultural communicative competence; CEFR; foreign language teaching; foreign language learning

Tags

Reviewed
Změněno: 1/2/2022 16:06, Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.

Abstract

V originále

Mediace či zprostředkování komunikace v cizím jazyce je v současné době chápana jako čtvrtá jazyková činnost vedle recepce, produkce a interakce. Ačkoliv je zakotvená ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky (SERRJ) již od roku 2001, je jí v tuzemsku věnována pozornost prozatím jen okrajově. Z vydání Dodatku k SERRJ v roce 2018 je patrné, že toto téma patří mezi priority současného jazykového vzdělávání. Cílem předloženého příspěvku je mediaci vymezit, podnítit zájem odborné veřejnosti o toto téma a v neposlední řadě tak přispět k inovaci metodických postupů ve výuce cizích jazyků.

In English

Mediation of communication or mediation in a foreign language is currently understood as the fifth language skill or fourth language activity in addition to reception, production and interaction. Although curricularly embedded in CEFR, it does not receive sufficient attention in the Czech Republic. The aim of the present contribution is to stimulate the interest of professionals on this issue and to contribute to the innovation of the foreign language teaching methodology.