BUMBÁLKOVÁ, Eva. Testové strategie používané studenty při jazykových zkouškách z receptivních dovedností - přehled dosavadního bádání (Students' Test-Taking Strategie in Receptive Skills Language Tests - Literature Review). In Výzkum učení a vyučování cizích jazyků. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Testové strategie používané studenty při jazykových zkouškách z receptivních dovedností - přehled dosavadního bádání
Name in Czech Testové strategie používané studenty při jazykových zkouškách z receptivních dovedností - přehled dosavadního bádání
Name (in English) Students' Test-Taking Strategie in Receptive Skills Language Tests - Literature Review
Authors BUMBÁLKOVÁ, Eva.
Edition Výzkum učení a vyučování cizích jazyků, 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English test-management; test-wiseness; test-taking strategies; exam strategies; English language
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 4/5/2021 14:43.
Abstract
Prezentace se zabývá dosavadním bádáním v oblasti testových strategií používaných studenty v jazykových testech receptivních dovedností. Do přehledu bylo zahrnuto 23 studií z let 1998-2020 týkajících se empirického výzkumu a publikovaných v časopisech zahrnutých v databázích Scopus a Web of Science. Prezentace se zabývá analýzou několika oblastí – rozdílných definic testových strategií, metodologií výzkumů, výzkumnými otázkami a výsledky studií. Mezi zajímavá zjištění opatří, že jde především o výzkum kvantitativní, respondenty jsou převážně univerzitní studenti. Výzkumníci používají standardizované testy, použité inventáře strategií jsou velmi odlišné. Studie se nejčastěji zaměřují na zjištění souvislostí mezi množstvím použitých strategií a výsledky dosaženými v testech. Výsledky výzkumu nejsou jednoznačné, vztah mez použitím strategií a výsledky testů potvrzují pouze některé studie. Naopak výzkumy týkající se výuky testových strategií poměrně jednoznačně ukazují kladný vliv takové výuky na výsledek testu. Některé výzkumy se zaměřují na efektivitu jednotlivých strategií, tato oblast však zatím nebyla dostatečně prozkoumána.
Abstract (in English)
The presentation deals with the existing research into test-taking strategies used by students in receptive skills language tests. The review includes 23 studies from 1998 to 2020, only empirical studies published in journals in the Scopus and Web of Science databases were included. The presentation deals with the analysis of several areas – varying definitions of test-taking strategies, research methodology, research questions and results. The findings show that research is primarily quantitative; the respondents are mostly university students. Researchers use standardized tests, the test-taking strategy inventories used are very different. Studies often focus on finding a correspondence between the number of strategies used and the results achieved in the tests. The results of the research are not conclusive, the relationship between the use of strategies and the results of the tests has only been confirmed by several of the studies. On the contrary, research on test-taking strategy instruction clearly shows the positive effect of such instruction on test results. Other research focuses on the effectiveness of individual strategies; nevertheless, this area has yet to be sufficiently explored.
Links
MUNI/A/0925/2019, interní kód MUName: Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu (Acronym: AKTEV IX)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 22/7/2024 16:44