Strategie v neformálních žádostech českých studentů v angličtině.
LAHODOVÁ VALIŠOVÁ, Marie and Věra SLÁDKOVÁ. Strategie v neformálních žádostech českých studentů v angličtině. (Request Strategies used by Czech students of English in informal situations). In Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu. 2020. 2020. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Strategie v neformálních žádostech českých studentů v angličtině. |
Name in Czech | Strategie v neformálních žádostech českých studentů v angličtině. |
Name (in English) | Request Strategies used by Czech students of English in informal situations |
Authors | LAHODOVÁ VALIŠOVÁ, Marie and Věra SLÁDKOVÁ. |
Edition | Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu. 2020, 2020. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | řečový akt žádosti; strategie; neformální žádosti |
Keywords in English | speech act of request; strategies; informal requests |
Changed by | Changed by: Mgr. Věra Sládková, učo 460333. Changed: 30/4/2021 13:38. |
Abstract |
---|
Příspěvek porovnával využívání strategií a vnitřních a vnějších modifikátorů v písemných neformálních žádostech středoškolských studentů a simulovaných ústních žádostech univerzitních studentů s podobnou dosaženou jazykovou úrovní v angličtině. Obě skupiny studentů používali převážně nepřímé strategie s využitím konvencí, ale středoškolští studenti využívali více přímých strategií a mírně častěji upřednostňovali modifikátory typické spíše pro češtinu. |
Abstract (in English) |
---|
The presentation deals with the comparison of request strategies and their internal and external modification devices in informal requests written by Czech secondary-school students and simulated spoken request by Czech university students with similar language proficiency level. Both groups exploited predominantly non-conventionally indirect requests, but secondary-school students preferred modification devices typical of Czech to a greater extent and showed a higher frequency of direct strategies. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/0925/2019, interní kód MU | Name: Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu (Acronym: AKTEV IX) |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 7/5/2024 10:19