LAHODOVÁ VALIŠOVÁ, Marie and Věra SLÁDKOVÁ. Strategie v neformálních žádostech českých studentů v angličtině. (Request Strategies used by Czech students of English in informal situations). In Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu. 2020. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Strategie v neformálních žádostech českých studentů v angličtině.
Name in Czech Strategie v neformálních žádostech českých studentů v angličtině.
Name (in English) Request Strategies used by Czech students of English in informal situations
Authors LAHODOVÁ VALIŠOVÁ, Marie and Věra SLÁDKOVÁ.
Edition Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu. 2020, 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) řečový akt žádosti; strategie; neformální žádosti
Keywords in English speech act of request; strategies; informal requests
Changed by Changed by: Mgr. Věra Sládková, učo 460333. Changed: 30/4/2021 13:38.
Abstract
Příspěvek porovnával využívání strategií a vnitřních a vnějších modifikátorů v písemných neformálních žádostech středoškolských studentů a simulovaných ústních žádostech univerzitních studentů s podobnou dosaženou jazykovou úrovní v angličtině. Obě skupiny studentů používali převážně nepřímé strategie s využitím konvencí, ale středoškolští studenti využívali více přímých strategií a mírně častěji upřednostňovali modifikátory typické spíše pro češtinu.
Abstract (in English)
The presentation deals with the comparison of request strategies and their internal and external modification devices in informal requests written by Czech secondary-school students and simulated spoken request by Czech university students with similar language proficiency level. Both groups exploited predominantly non-conventionally indirect requests, but secondary-school students preferred modification devices typical of Czech to a greater extent and showed a higher frequency of direct strategies.
Links
MUNI/A/0925/2019, interní kód MUName: Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu (Acronym: AKTEV IX)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 7/5/2024 10:19