Detailed Information on Publication Record
2020
Nicolaus Zangius: hudebník přelomu 16. a 17. století. Na stopě neznámému
MAŇAS, VladimírBasic information
Original name
Nicolaus Zangius: hudebník přelomu 16. a 17. století. Na stopě neznámému
Name (in English)
Nicolaus Zangius: The Musician at the turn of the 16th and 17th centuries. The Life of an unknown
Authors
Edition
1., elektronické vyd. Brno, 204 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, č. 504, 2020
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome
Odborná kniha
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
ISBN
978-80-210-9717-9
DOI
10.5817/CZ.MUNI.M210-9717-2020
Keywords (in Czech)
renesance; liturgická hudba; světská hudba; raný novověk; Morava; Karel z Lichtenštejna; císař Rudolf II.
Keywords in English
renaissance; sacred music; secular music; early modern period; Moravia; Charles of Liechtenstein; Holy Roman Emperor Rudolf II
Tags
Změněno: 22/2/2021 09:29, PhDr. Lea Novotná
V originále
Na počátku stála kniha Alaina Corbina Na stopě neznámému a nezvyklá krása Zangiových pozapomenutých skladeb. Publikace mikrohistorickým způsobem sleduje osudy a dílo Nicolause Zangia (cca 1568 až 1617), kapelníka v Iburgu, Gdaňsku, na Moravě i v Berlíně. Na dvoře císaře Rudolfa II. byl sice jen jedním z několika titulárních služebníků, ale v duchu literárního průvodcovství je právě on ideálním reprezentantem rudolfínské hudební kultury mimo vlastní centrum: jako kapelník moravského zemského hejtmana Karla z Lichtenštejna se podílel na vzniku, výcviku i vybavení lichtenštejnského dvorního souboru, takzvané muziky. Vzhledem k Zangiovým neutuchajícím aktivitám ve vydávání a dedikování především příležitostných děl představuje důležitý motiv knihy také symbolický význam daru v raném novověku.
In English
Nicolaus Zangius (ca. 1568 – 1617) was a musician with a rather restless character, always seeking a more ideal patron. Zangius worked as a Kapellmeister in Iburg, Danzig, at the Liechtenstein court in Moravia and finally in Berlin, between 1602 and 1612 he also held the position of a servant at the Emperor’s court in Prague. The book reflects Zangius’ career and his position or social status in the society of the early seventeenth century. It includes a discussion on his printed (and yet not always published) works. The book deals closely with the life of Charles of Liechtenstein (1569-1627), one of the wealthiest Moravian aristocrats and the governor of Moravia in the years 1604 to 1607. As a part of his court, he established a music ensemble and appointed Nicolaus Zangius as its head.