u 2020

Jak může zeměpis přispět k digitální gramotnosti?

MÍSAŘOVÁ, Darina and Jiří ŠMÍDA

Basic information

Original name

Jak může zeměpis přispět k digitální gramotnosti?

Name in Czech

Jak může zeměpis přispět k digitální gramotnosti?

Name (in English)

How can geography contribute to digital literacy?

Authors

MÍSAŘOVÁ, Darina and Jiří ŠMÍDA

Edition

2020

Publisher

Nakladatelství České geografické společnosti s.r.o.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Účelové publikace

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

digitální gramotnost; informační a komunikační technologie; ICT; výuka zeměpisu

Keywords in English

digital literacy; information and communication technologies ICT; teaching geography

Tags

Reviewed
Změněno: 17/4/2021 08:59, Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.

Abstract

V originále

Považujeme-li geografickou gramotnost jako jeden z cílů vzdělávání v zeměpise, pak chápejme digitální gramotnost jako součást této předmětové (geografické) gramotnosti. Každá předmětová gramotnost požaduje specifické digitální dovednosti. V případě geografie se jedná o práci s digitálními prostorovými daty (geodaty), která mohou být ve formě zeměpisných souřadnic, map, grafů, tabulek, celých databází, fotografií či družicových snímků. Prostředkem pro práci s geodaty jsou digitální technologie, které by měli žáci využívat efektivně a kriticky. Základní dovednosti práce s prostorovými daty zahrnují vstup dat (jejich sběr nebo tvorbu v počítači), správu dat (třídění, analýzu), vizualizaci a sdílení dat či využití prostředků pro komunikaci, hodnocení a návrhy pro prostorová řešení.

In English

If we consider geographic literacy as one of the aims of education in geography, we understand digital literacy as a part of this particular subject literacy. Every subject literacy requires specific digital skills. In the case of geography, the main interest is concentrated in digital spatial data (geodata), which can be in a form of geographical coordinates, maps, graphs, tables, whole databases, photographs or satellite images.