SEDLÁKOVÁ, Markéta, Viktoriia OPANASENKO and Oksana MITRAKOVA. Global Competences in Education. In Cooperation among young scientists as a perspective for the development of the university environment. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Global Competences in Education
Name in Czech Globální kompetence ve vzdělávání
Authors SEDLÁKOVÁ, Markéta, Viktoriia OPANASENKO and Oksana MITRAKOVA.
Edition Cooperation among young scientists as a perspective for the development of the university environment, 2020.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Globální kompetence; studenti učitelství; kurikulum; Česká republika.
Keywords in English Global competences; teacher students; curriculum, Czech Republic.
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D., učo 252937. Changed: 11/4/2021 21:52.
Abstract
Global competences are essential for a cosmopolitan world that is no more separated into national unity. The cosmopolitanism theory suggested four prominent roles in education: reflexivity, intercultural dialogue, hospitality, and transaction of perspectives (Spector, 2014). This study focuses on defining global competencies through the attitude of student teachers and professional teachers at pedagogical faculties or universities. Global competences play an important role in teacher preparation. The results show the perception and implementation of global competences in students teachers' curriculum in the Czech Republic and Ukraine.
Abstract (in Czech)
Globální kompetence jsou základními kompetencemi v současném kosmopolistním světe, který už není organizovaný podle nacionálních rámců. Teorie kosmopolitanismu navrhuje čtyři klíčové role pro vzdělávání: reflexivitu, interkulturní dialog, přijetí a transnacionální perspektivu (Spector, 2014). Tato studie se zaměřuje na definování globálních kompetencí prostřednictvím studentů učitelství a akademických učitelů na pedagogických fakultách a univerzitách. Globální kompetence hrají důležitou roli v přípravě budoucích učitelů. Výsledky ukazují vnímání globálních kompetencí a jejich implementaci v kurikulu profesní přípravy studentů učitelství v České republice a na Ukrajině.
Links
25-ČRA19-02_05, interní kód MUName: Proměny pedagogických fakult a univerzit pro XXI. století (Acronym: PUMP)
Investor: Czech Development Agency
PrintDisplayed: 9/6/2024 10:33