DOLEŽALOVÁ, Lenka. Odezírání a jeho role v individuální logopedické intervenci a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením (Lipreading and its role individual speech therapy intervention and education of individuals with hearing impairment). Listy klinické logopedie. Praha: Asociace klinických logopedů, 2020, vol. 4, No 2, p. 61-68. ISSN 2570-6179. Available from: https://dx.doi.org/10.36833/lkl.2020.042.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Odezírání a jeho role v individuální logopedické intervenci a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením
Name in Czech Odezírání a jeho role v individuální logopedické intervenci a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením
Name (in English) Lipreading and its role individual speech therapy intervention and education of individuals with hearing impairment
Authors DOLEŽALOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Listy klinické logopedie, Praha, Asociace klinických logopedů, 2020, 2570-6179.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00118300
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.36833/lkl.2020.042
Keywords (in Czech) sluchové postižení; komunikace osob se sluchovým postižením; funkční komunikace; český jazyk; odezírání; vizualizace mluvené češtiny; pomocné artikulační znaky
Keywords in English hearing impairment; communication of persons with hearing impairment; functional communication; Czech language; lipreading; visualisation of spoken language; supporting articulation signs
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 24/3/2021 15:59.
Abstract
Odezírání představuje jeden z komunikačních systémů osob se sluchovým postižením. Setkáváme se s ním při komunikaci s jedinci se sluchovým postižením od raného věku do stáří, a to bez ohledu na typ sluchové vady či kompenzační pomůcku, kterou jedinec využívá. Rozdíl je v míře využití a porozumění, které vyplývají z individuálních potřeb a možností každého jedince. Odezírání je velmi náročná psychická činnost. Ne každý jedinec s postižením sluchu odezírat umí, a ne každý se odezírat naučí. Jeho úspěšné osvojení však může hrát velkou roli v porozumění mluvené řeči, ve vzdělávání i v běžném životě.
Abstract (in English)
Lipreading is one of the communication systems of people with hearing impairment. We encounter it when communicating with individuals with hearing impairments from an early age to old age, regardless of the type of hearing impairment or compensatory aid that the individual uses. The difference is in the degree of usage and understanding that results from the individual needs and capabilities of each person Lipreading is a very demanding mental activity. Not every individual with a hearing impairment can lip-read or is able to learn to lip-read. However, its successful acquisition can play a major role in speech comprehension, education and everyday life.
PrintDisplayed: 6/10/2024 22:21