Detailed Information on Publication Record
2020
Pilotáž českého překladu dotazníku stylů učení se cizímu jazyku
LANGEROVÁ, PetraBasic information
Original name
Pilotáž českého překladu dotazníku stylů učení se cizímu jazyku
Name in Czech
Pilotáž českého překladu dotazníku stylů učení se cizímu jazyku
Name (in English)
Pilot Study of a Czech Version of a Language Learning Styles Questionnaire
Authors
LANGEROVÁ, Petra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
2020. vyd. Brno, Výzkum v didaktice cizích jazyků III, p. 29-44, 16 pp. 2020
Publisher
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/20:00118325
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-9821-3
Keywords (in Czech)
styly učení se cizímu jazyku; kognitivní psychologie; pilotáž; explorační faktorová analýza
Keywords in English
language learning styles; cognitive psychology; pilotage; exploratory factor analysis
Tags
Reviewed
Změněno: 3/3/2021 21:56, Mgr. Petra Langerová
V originále
Příspěvek přináší informace o procesu a výsledcích pilotáže českého překladu dotazníku stylů učení se cizího jazyka Ehrmanové a Leaverové (Ehrman & Leaver, 2003) vycházejícího z psychologie osobnosti a zaměřeného na kognitivní dimenze procesu učení se cizího jazyka. Pro ověření reliability dotazníku byla provedena explorační faktorová analýza (EFA), neboť nejsou k dispozici údaje o ověření reliability původního dotazníku. Faktorová analýza nepotvrdila reliabilitu škál české verze. Z původního uspořádání dotazníku lze ovšem usoudit, že dotazník nemá strukturu nezávislých faktorů, tudíž faktorová analýza nemůže identifikovat nezávislé dimenze. Na základě analýzy výsledků pilotáže se EFA v tomto případě nejeví jako přiměřená metoda pro ověření reliability škál tohoto dotazníku. Ve výzkumu tedy bude použita pilotovaná česká verze, doplněná o kvalitativní fázi výzkumu.
In English
The paper deals with the process and results of a pilot study of a language learning styles questionnaire (Ehrman & Leaver, 2003) translated into Czech. The questionnaire is based on psychological personality typology and it focuses on cognitive dimensions of the language learning process. In order to test the reliability of the translation an exploratory factor analysis (EFA) was performed, as the data on the original questionnaire reliability are not available. Factor analysis did not confirm the reliability of the Czech version scale. However, the original questionnaire setting suggests that it is not constructed of independent factors, thus a factor analysis cannot identify independent dimensions. Considering the piloting results analysis is the EFA does not appear as a relevant method for measuring the reliability of the questionnaire scales. The research will thus use the piloted Czech version of the questionnaire followed by a qualitative research stage.
Links
MUNI/A/0925/2019, interní kód MU |
|