JELÍNKOVÁ, Jaroslava. Obava z komunikace v cizím jazyce ve výuce: česká adaptace škály Foreign Language Classroom Anxiety Scale (Foreign Language Classroom Anxiety: Czech Adaptation of Foreign Language Classroom Anxiety Scale). In Věra Janíková, Světlana Hanušová. Výzkum v didaktice cizích jazyků III. Brno: Masarykova Univerzita, 2020, p. 13-28. ISBN 978-80-210-9821-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Obava z komunikace v cizím jazyce ve výuce: česká adaptace škály Foreign Language Classroom Anxiety Scale
Name in Czech Obava z komunikace v cizím jazyce ve výuce: česká adaptace škály Foreign Language Classroom Anxiety Scale
Name (in English) Foreign Language Classroom Anxiety: Czech Adaptation of Foreign Language Classroom Anxiety Scale
Authors JELÍNKOVÁ, Jaroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Výzkum v didaktice cizích jazyků III, p. 13-28, 16 pp. 2020.
Publisher Masarykova Univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00118328
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9821-3
Keywords (in Czech) komunikace ve výuce; cizí jazyk; adaptace škály obavy z komunikace v cizím jazyce ve třídě; explorační faktorová analýza
Keywords in English communication in teaching; foreign language; adaptation of foreign language classroom anxiety scale; exploratory factor analysis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jaroslava Jelínková, Ph.D., učo 238191. Changed: 4/3/2021 08:05.
Abstract
Předkládaná studie přináší informace o procesu a výsledcích adaptace škály Foreign Language Classroom Anxiety Scale, která měří obavy z komunikace ve výuce cizího jazyka (Horwitz, Horwitz & Cope, 1986). Proces adaptace na české podmínky zahrnoval ověření obsahové validity, konstruktové validity a identifikaci faktorové struktury nástroje. Na základě výsledků explorační faktorové analýzy v programu STATISTICA 13.3 byla navržena redukce položek z třiceti tří na třináct položek. Vnitřní konzistence adaptované Škály obavy z komunikace v cizím jazyce ve výuce vykázala dostatečný koeficient Cronbachova alfa 0,82.
Abstract (in English)
The present study provides information on the process and results of scale adaptation, which measures foreign language anxiety (Horwitz, Horwitz & Cope, 1986). The process of adaptation to Czech conditions included the verification of content validity, construct validity, and the identification of a factor structure of the instrument. Based on the results of the exploratory factor analysis in the STATISTICA 13.3 program, a reduction from thirty-three to thirteen items was proosed. The internal consistency of the adapted Foreign Language Classroom Anxiety Scale showed a sufficient Cronbach's alpha coefficient of 0.82.
Links
MUNI/A/0925/2019, interní kód MUName: Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu (Acronym: AKTEV IX)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 22/7/2024 18:08