ATCHESON, Hana. Ustálená slovní spojení v odborném psaném diskurzu: přehledová studie (Multiword Expressions in Academic Writing Discourse: a Literary Review). In Věra Janíková, Světlana Hanušová (eds.). Výzkum v didaktice cizích jazyků III. Brno: Masarykova univerzita, 2020, p. 143-172. ISBN 978-80-210-9821-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ustálená slovní spojení v odborném psaném diskurzu: přehledová studie
Name in Czech Ustálená slovní spojení v odborném psaném diskurzu: přehledová studie
Name (in English) Multiword Expressions in Academic Writing Discourse: a Literary Review
Authors ATCHESON, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Výzkum v didaktice cizích jazyků III, p. 143-172, 30 pp. 2020.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00118330
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9821-3
Keywords (in Czech) žánr v oblasti odborného písemného diskurzu; ustálená slovní spojení; korpusová analýza; funkce víceslovných ustálených spojení
Keywords in English genre in academic writing discourse; multiword expressions; corpus analysis; functions of multiword expressions
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Hana Atcheson, učo 389018. Changed: 4/3/2021 16:24.
Abstract
Cílem přehledové studie je zmapovat závěry z výzkumu korpusů sestavených z akademických textů věnujících se četnosti výskytu a funkční taxonomii specifických víceslovných ustálených slovních spojení. Vybrané empirické studie shodně vypovídají o důležitosti charakterizace písemného stylu za pomoci diskurzivní analýzy autentického textu a poukazují na aplikovatelnost tohoto výzkumu ve výuce EAP.
Abstract (in English)
The aim of the literary review is to map findings from corpus analysis composed of academic texts. Attention is paid to frequency and functional taxonomy of specific multiword expressions. Selected empirical studies agree in their claims on the importance of style characterisation while using discourse analysis of authentic texts and point to pedagogical implication of this research in teaching EAP.
Links
MUNI/A/0925/2019, interní kód MUName: Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu (Acronym: AKTEV IX)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 26/7/2024 20:18