C 2021

Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens

JANÍK, Tomáš and Marcela JANÍKOVÁ

Basic information

Original name

Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens

Name in Czech

Pád Železné opony v roce 1989: Důsledky pro školský systém v České republice

Name (in English)

The Fall of Iron Curtain in 1989: Consequences for the School System in the Czech Republic

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Marcela JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Münster / Wien, Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen - Europäische pädagogische Perspektiven, p. 113-123, 11 pp. Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte, Band 2, 2021

Publisher

LIT Verlag

Other information

Language

German

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00118884

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-643-50993-2

Keywords (in Czech)

školský systém; Česká republika; vzdělávací politika

Keywords in English

school system; Czech Republic; educational policy

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 24/3/2021 21:41, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Abstract

V originále

Nach dem Jahre 1989 begann in der damaligen Tschechoslowakei die Transformation des politischen Systems. Es ergaben sich Veränderungen in allen Bereichen. Im Beitrag wird die Situation des tschechischen Schulsystems in der Zeit der Wende skizziert und anschließend die Entwicklungen in drei Etappen analysiert: Dekonstruktion und partielle Stabilisierung (1989–2001), systemische Rekonstruktion und Implementation (2001–2014) und graduelle Differenzierung (2014–2020). Am Ende werden die Besonderheiten eines Schulsystems in der Zeit des Umbruchs herausgearbeitet und zur Diskussion gestellt.

In Czech

Po politické změně v roce 1989 započala v tehdejším Československu transformaci politického systému. Otevřely se perspektivy v mnoha oblastech. V kapitole je analyzována situace v československém školském systému v situaci změny a rozebírá se vývoj ve třech etapách: dekonstrukce a částečná stabilizace (1989-2001), systémová rekonstrukce a implementace (2001-2014) a gradující diferenciace (2014-2020). V závěru kapitoly jsou diskutovány specifické charakteristiky školského systému v situaci jeho proměn.

Links

GA20-13038S, research and development project
Name: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Czech Science Foundation, On productive culture of teaching and learning