Detailed Information on Publication Record
2021
Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens
JANÍK, Tomáš and Marcela JANÍKOVÁBasic information
Original name
Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens
Name in Czech
Pád Železné opony v roce 1989: Důsledky pro školský systém v České republice
Name (in English)
The Fall of Iron Curtain in 1989: Consequences for the School System in the Czech Republic
Authors
JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Marcela JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Münster / Wien, Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen - Europäische pädagogische Perspektiven, p. 113-123, 11 pp. Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte, Band 2, 2021
Publisher
LIT Verlag
Other information
Language
German
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/21:00118884
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-3-643-50993-2
Keywords (in Czech)
školský systém; Česká republika; vzdělávací politika
Keywords in English
school system; Czech Republic; educational policy
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 24/3/2021 21:41, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Nach dem Jahre 1989 begann in der damaligen Tschechoslowakei die Transformation des politischen Systems. Es ergaben sich Veränderungen in allen Bereichen. Im Beitrag wird die Situation des tschechischen Schulsystems in der Zeit der Wende skizziert und anschließend die Entwicklungen in drei Etappen analysiert: Dekonstruktion und partielle Stabilisierung (1989–2001), systemische Rekonstruktion und Implementation (2001–2014) und graduelle Differenzierung (2014–2020). Am Ende werden die Besonderheiten eines Schulsystems in der Zeit des Umbruchs herausgearbeitet und zur Diskussion gestellt.
In Czech
Po politické změně v roce 1989 započala v tehdejším Československu transformaci politického systému. Otevřely se perspektivy v mnoha oblastech. V kapitole je analyzována situace v československém školském systému v situaci změny a rozebírá se vývoj ve třech etapách: dekonstrukce a částečná stabilizace (1989-2001), systémová rekonstrukce a implementace (2001-2014) a gradující diferenciace (2014-2020). V závěru kapitoly jsou diskutovány specifické charakteristiky školského systému v situaci jeho proměn.
In English
After the political turn in 1989 the transformation started in former Czechoslovakia. New perspectives occurred in all areas. In this paper, we outline the situation in the Czech educational system around 1989 and analyses changes evolving across three periods: deconstruction and partial stabilization (1989–2001), systemic reconstruction and imple- mentation (2001–2014) and gradual differentiation (2014–2020). By the end of the paper, we address some specific features of a school system under change caused by turn of political regime.
Links
GA20-13038S, research and development project |
|