V originále
Předkládaná publikace přináší poznatky o kulturněhistorickém vývoji festivalu, dramaturgické koncepci, složení umělců, povaze koncertních nástrojů atd. První kapitola obsahuje průřez 40letou historií festivalu (Judita Kučerová). Na historickou studii navazují 3 kapitoly, zahrnující nejdříve osobní vzpomínky a zkušenosti současné dramaturgyně a organizátorky festivalu Hany Bartošové. Úvahou o poslání varhaníka jako koncertního umělce přispěla zakladatelka varhanního festivalu prof. Alena Veselá, někdejší rektorka Janáčkovy akademie múzických umění v Brně a dosud koncertně činná varhanice. Kapitolu o koncertních varhanách, na nichž jsou jednotlivé hudební večery pořádány, připravil P. Jan Martin Bejček, OSB. Poslední část kolektivní monografie tvoří přehledy o koncertech uskutečněných od prvních ročníků festivalu (Hana Bartošová), dále v období, kdy nad Brněnským varhanním festivalem převzal uměleckou a finanční záštitu Klub moravských skladatelů (Marek Sedláček) a přehled o mimobrněnských koncertech (Hana Bartošová). Text má pramennou povahu, autoři vycházejí z dochovaných písemných dokumentů a rozhovorů s pamětníky i realizátory festivalu.
Anglicky
The presented publication brings knowledge about the cultural-historical development of the festival, dramaturgical concept, choice of artists, the character of concert instruments, etc. The first chapter contains a cross-section of the 40-year history of the festival (Judita Kučerová). The historical study is followed by 3 chapters, first including the personal memories and experiences of the contemporary dramaturg and festival organizer Hana Bartošová. The essay on the organist's mission as a concert artist was contributed by the founder of the organ festival, prof. Alena Veselá, former rector of the Janáček Academy of Performing Arts in Brno and still active concert organist. The chapter on the concert organs, which the individual music evenings are played, was prepared by P. Jan Martin Bejček, OSB. The last part of the collective monograph consists of overviews of concerts held since the first years of the festival (Hana Bartošová), then in the period when the artistic and financial patronage of the Brno Organ Festival was taken over by the Club of Moravian Composers (Marek Sedláček) and an overview of non-Brno concerts (Hana Bartošová). The text has a source nature, the authors draw on preserved written documents and interviews with witnesses and festival organizers.