B 2020

První učitel : K roli ředitele školy v pedagogickém vedení

SEDLÁČEK, Martin

Basic information

Original name

První učitel : K roli ředitele školy v pedagogickém vedení

Name (in English)

First teacher : On the role of the headteacher in educational leadership

Authors

SEDLÁČEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, 181 pp. První vydání, 2020

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/20:00118466

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-9718-6

Keywords (in Czech)

ředitel školy; pedagogické vedení; vzdělávací výsledky

Keywords in English

headteacher; educational leadership; academic outcomes

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 15/4/2021 11:09, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

V originále

Řídící pracovníci velmi významně ovlivňují život v každé organizaci či instituci. Ve školách tomu není jinak. Reflexe práce ředitelů škol přitom nebývá v českém vzdělávacím kontextu často v centru pozornosti odborných publikací. Kniha to částečně napravuje, kdy z pohledu ředitelů nahlíží na fenomén řízení pedagogického procesu. Jádrem jsou výsledky výzkumů autora. Na základě reálných dat je doloženo, jak ředitelé mohou přispívat ke zlepšování vzdělávacích výsledů žáků, jak jejich práce ovlivňuje spokojenost učitelů, ukazuje úskalí jejich profesního vývoje. Kniha nabízí z tohoto pohledu podněty jak pro další pedagogický výzkum, tak i pro zájemce z řad ředitelů i učitelů, kteří chtějí přemýšlet o tom, jak svoji práci ve škole dále rozvíjet.

In English

Leaders have a very significant impact on life in any organization or institution. It is no different in schools. In our environment, the reflection of headteachers' work is often not at the center of professional publications' attention. The book partially corrects this by looking at the phenomenon of educational leadership from the point of view of the headteachers. The core is the results of the author's empirical research. Based on real data, it is demonstrated how principals can contribute to improving students' educational outcomes, how their work affects teacher satisfaction, shows the patterns of their professional careers. From this point of view, the book offers stimuli both for further educational research and those interested in the ranks of principals and teachers who want to further develop their work at school.

Links

MUNI/A/1047/2019, interní kód MU
Name: Učení v různých kontextech
Investor: Masaryk University, Category A