Detailed Information on Publication Record
2020
První učitel : K roli ředitele školy v pedagogickém vedení
SEDLÁČEK, MartinBasic information
Original name
První učitel : K roli ředitele školy v pedagogickém vedení
Name (in English)
First teacher : On the role of the headteacher in educational leadership
Authors
SEDLÁČEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, 181 pp. První vydání, 2020
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/20:00118466
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-210-9718-6
Keywords (in Czech)
ředitel školy; pedagogické vedení; vzdělávací výsledky
Keywords in English
headteacher; educational leadership; academic outcomes
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 15/4/2021 11:09, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
Řídící pracovníci velmi významně ovlivňují život v každé organizaci či instituci. Ve školách tomu není jinak. Reflexe práce ředitelů škol přitom nebývá v českém vzdělávacím kontextu často v centru pozornosti odborných publikací. Kniha to částečně napravuje, kdy z pohledu ředitelů nahlíží na fenomén řízení pedagogického procesu. Jádrem jsou výsledky výzkumů autora. Na základě reálných dat je doloženo, jak ředitelé mohou přispívat ke zlepšování vzdělávacích výsledů žáků, jak jejich práce ovlivňuje spokojenost učitelů, ukazuje úskalí jejich profesního vývoje. Kniha nabízí z tohoto pohledu podněty jak pro další pedagogický výzkum, tak i pro zájemce z řad ředitelů i učitelů, kteří chtějí přemýšlet o tom, jak svoji práci ve škole dále rozvíjet.
In English
Leaders have a very significant impact on life in any organization or institution. It is no different in schools. In our environment, the reflection of headteachers' work is often not at the center of professional publications' attention. The book partially corrects this by looking at the phenomenon of educational leadership from the point of view of the headteachers. The core is the results of the author's empirical research. Based on real data, it is demonstrated how principals can contribute to improving students' educational outcomes, how their work affects teacher satisfaction, shows the patterns of their professional careers. From this point of view, the book offers stimuli both for further educational research and those interested in the ranks of principals and teachers who want to further develop their work at school.
Links
MUNI/A/1047/2019, interní kód MU |
|