SMOLÍK, Filip and Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Screening poruch jazykového vývoje v raném věku: přehled a představení dotazníku SDDS (Screening for language disorders in early age: Overview and an introduction of the questionnaire SDDS 16-42). Česko-slovenská pediatrie. Praha: ČLS JEP, 2020, vol. 75, No 8, p. 484-489. ISSN 0069-2328.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Screening poruch jazykového vývoje v raném věku: přehled a představení dotazníku SDDS
Name in Czech Screening poruch jazykového vývoje v raném věku: přehled a představení dotazníku SDDS
Name (in English) Screening for language disorders in early age: Overview and an introduction of the questionnaire SDDS 16-42
Authors SMOLÍK, Filip (203 Czech Republic, guarantor) and Ilona BYTEŠNÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Česko-slovenská pediatrie, Praha, ČLS JEP, 2020, 0069-2328.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00121327
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) vývoj jazyka; vývoj řeči; screening; opožděný vývoj řeči; vývojová dysfázie
Keywords in English Developmental language disorder; Language development; Late language emergence; Screening;
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D., učo 6817. Changed: 26/10/2021 16:44.
Abstract
Tato práce poskytuje informativní přehled problematiky časné identifikace poruch jazykového vývoje a představuje dostupné možnosti pro ranou diagnostiku jazykového vývoje v češtině. Vývoj jazyka je předpokladem klíčových sociálních a kognitivních kompetencí a jeho poruchy tak představují významné riziko. Opožděný jazykový vývoj v raném věku znamená výrazně zvýšené riziko, že dítě bude později trpět vývojovou dysfázií. Některé děti později své opoždění doženou a jejich jazykové schopnosti jsou v rámci širší normy, ale i u nich nalézáme slabší výkony oproti dětem, u nichž v raných stadiích nedošlo k žádnému opoždění. Je tedy žádoucí, aby v praxi byly odchylky a zaostávání jazykového vývoje identifikovány co nejdříve. K tomuto účelu se v praxi zejména hodí nástroje založené na dotazování rodičů, kteří mají na rozdíl od pediatrů a dalších zdravotníků průběžný kontakt s dítětem a mohou se tak opřít o jeho znalost, která nezávisí na momentálních faktorech jako stydlivost, stres nebo zdravotní stav. Práce pak krátce představuje originální metodu Stručný dotazník dětského slovníku 16–42, která dovoluje orientačně posoudit vývoj slovní zásoby u dětí ve věkovém rozmezí 16–42 měsíců a použít tyto údaje k rozhodnutí, zda dítě by mělo být podrobněji vyšetřeno logopedem a případně dalšími specialisty.
Abstract (in English)
The paper provides a short overview of the issues related to early identification of language development disorders, and introduces the available tools for early assessment of language development in the Czech language. Language development is a prerequisite of important social and cognitive skills, and language development disorders thus result in a significant developmental risk. Late language emergence in early age marks increased risk of suffering from developmental language disorder. Some children catch up on their delayed development and end up within the normal range of language skills, but even these children have lower language skills compared to those without a history of early language delay. It is thus desirable to identify the deviations and delays of language development as early as possible. Parent-report methods are practically useful for this purpose because the parents, unlike pediatricians and other healthcare specialists, have continual access to the child and are not influenced by situational factors such as shyness, stress or health status. The paper then introduces the original method Short Questiomnaire of Child Vocabulary (SDDS, Stučný dotazník dětského slovníku) 16–42, which serves for a screening evaluation of vocabulary skills in children from 16 to 42 months of age. The results can be used to decide whether a child should be referred for detailed examination by a speech-language pathologist and possibly other specialists.
PrintDisplayed: 28/7/2024 08:37