BORBÉLY‑PECZE, Bors Tibor, Lenka HLOUŠKOVÁ and Tomáš ŠPRLÁK. Career/lifelong guidance systems and services: continuous transformations in a transition region The case of three Central and Eastern European Countries. International Journal for Educational and Vocational Guidance. Springer Nature B.V., 2022, vol. 22, No 1, p. 67-91. ISSN 1873-0388. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/s10775-021-09473-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Career/lifelong guidance systems and services: continuous transformations in a transition region The case of three Central and Eastern European Countries
Name in Czech Systémy a služby kariérového/celoživotního poradenství: kontinuální transformace v regionu. Případ tří zemí střední a výchovní Evropy
Authors BORBÉLY‑PECZE, Bors Tibor (348 Hungary), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tomáš ŠPRLÁK (703 Slovakia).
Edition International Journal for Educational and Vocational Guidance, Springer Nature B.V. 2022, 1873-0388.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Netherlands
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 1.800
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00124918
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.1007/s10775-021-09473-4
UT WoS 000635499200001
Keywords (in Czech) institucionální nestabilita; střední a výchovní Evropa; politika celoživotního poradenství
Keywords in English institutional instability; Central and Eastern Europe; lifelong guidance policy
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Lucie Racyn, učo 445546. Changed: 31/3/2023 16:16.
Abstract
This comparative study traces the foundation and development of vocational and career guidance services in three Central and Eastern European countries in the light of the contextually bound factors of this region. Since the beginning of the 20th century, political transitions and changes in the ruling structures in these countries were so frequent that the same generation was often confronted with multiple forms of governance: the rule of ‘König und Kaiser’, the monarchy, the communist regime, neoliberal economic policies with mass privatisation, membership of the European Union.
Abstract (in Czech)
Tato srovnávací studie sleduje založení a rozvoj služeb profesního a kariérového poradenství ve třech zemích centrální a výchovní Evropy v kontextu vývoje tohoto regionu. Od začátku 20. století byly v těchto třech zemích tak časté politické změny spojené se změnami politických struktur, že jedna generace zažívala několik státních uspořádání: císařství, monarchie, komunistický režim, politika ekonomického neoliberalismu s masovou privatizací, členství v Evropské unii.
Links
MUNI/A/1245/2020, interní kód MUName: Kvalita ve škole (Acronym: Kva)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 1/10/2024 05:58