J 2021

Rozměr Země – úloha inspirovaná médiem

NOVÁKOVÁ, Eva

Basic information

Original name

Rozměr Země – úloha inspirovaná médiem

Name (in English)

"Dimension of the Earth" - Problem Inspired by Media

Authors

NOVÁKOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Acta Mathematica Nitriensia, Nitra, UKF, 2021, 2453-6083

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00121380

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

matematika; mezipředmětové vztahy; primární vzdělávání; média;učební situace

Keywords in English

mathematics; interdisciplinary; primary school education; media; learning situations

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 15/3/2022 17:36, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

V článku uvádíme jeden z výstupů výzkumného ověřování námětů na uplatnění mezipředmětových souvislostí matematiky, přírodovědy a vlastivědy v prostředí primární školy. Je analyzována výuková situace, motivovaná informací z tištěného média. Ukazuje, jak žáci 5. ročníku ZŠ na vhodně zvolených úlohách z reality mohou objevovat vzájemné souvislosti z různých oborů a přitom aplikovat osvojené matematické znalosti.

In English

In our article we present a particular output of the research which was focused on the application of interdisciplinary connections as well as critical thinking. One of the learning situations inspired by information from media was analyzed. The contribution indicates how 5th grade pupils of primary school can explore mutual connections of different disciplines on a suitable everyday life situations and problems, while applying already acquired mathematical knowledge.