N 2021

Metodika hodnocení environmentální gramotnosti žáků

ČINČERA, Jan and Roman KROUFEK

Basic information

Original name

Metodika hodnocení environmentální gramotnosti žáků

Name (in English)

Guidelines for Environmental Literacy of Students

Authors

ČINČERA, Jan (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Roman KROUFEK (203 Czech Republic)

Edition

2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Cert., akred., schvál. metodiky, specializované mapy, léčebné, památkové postupy

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/21:00119803

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

environmentální gramotnost; průzkumy; environmentální vzdělávání, výchova a osvěta; evaluace

Keywords in English

environmental literacy; surveys; environmental education; evaluation

Technical parameters

MŽP odbor 300, Mgr. Miroslav Novák, miroslav.novak@mzup.cz, tel +420 267 122 451

Tags

Změněno: 20/4/2021 09:18, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

V originále

Metodika podává standardizovaný postup kvyhodnocování environmentální gramotnosti dětí na druhém stupni základních škol. Je určena zejména tvůrcům a koordinátorům regionálních a národních politik environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty, dále pak výzkumníkům a akademickým pracovníkům působícím v dané oblasti. Je využitelná zejména pro průzkumy na národní a regionální úrovni, dále pak pro dílčí výzkumné studie či evaluace některých typů programů environmentální výchovy. Standardizovaný postup umožňuje porovnávat výsledky žáků v různém věkovém období a vyhodnocovat úspěšnost veřejné podpory environmentální výchovy. Součástí metodiky jsou i výsledky reprezentativního průzkumu environmentální gramotnosti žáků šestého, osmého a devátého ročníku realizovaného ve školním roce 2019/20.

In English

The Guidelines provide a standardized procedure for assessing the environmental literacy of secondary school students. Its intended users are national and regional designers and coordinators of environmental education, and then researchers and scholars focused on this field. Notably, it maybe used for national or regional environmental literacy surveys, then for designing specific research studies, or for evaluation of specific types of environmental education programs. The standardized procedure allows comparison of results of students of different ages, and evaluating the effectiveness of public support of environmental education. The findings of representative surveys of environmental literacy of students of the 6th, 8th, and 9th grades conducted in the academic year 2019/20 are part of the Guidelines.

Links

TITSMZP804, research and development project
Name: Metodický rámec pro environmentální gramotnost ve školách
Investor: Technology Agency of the Czech Republic