KROUFEK, Roman and Jan ČINČERA. Metodický rámec pro environmentální gramotnost ve školách (Methodological Framework for Environmental Literacy in Schools). Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2021, 44 pp.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Metodický rámec pro environmentální gramotnost ve školách
Name (in English) Methodological Framework for Environmental Literacy in Schools
Authors KROUFEK, Roman (203 Czech Republic) and Jan ČINČERA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Praha, 44 pp. 2021.
Publisher Ministerstvo životního prostředí
Other information
Original language Czech
Type of outcome Research report
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW zpráva - pdf
RIV identification code RIV/00216224:14230/21:00119804
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) environmentální výchova; environmentální gramotnost; kvantitativní výzkum
Keywords in English environmental education; environmental literacy; quantitative research
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 8/3/2022 12:39.
Abstract
Souhrnná zpráva seznamuje s výsledky rozsáhlého výzkumu environmentální gramotnosti, realizovaného v letech 2019-2020 v rámci projektu TAČR TITSMZP804. Cílovou skupinou výzkumu byli žáci 6., 8. a 9. ročníků základní školy a odpovídajících ročníků víceletého gymnázia. Souhrnná zpráva obsahuje zjištění týkající se jednotlivých aspektů environmentální gramotnosti (environmentální hodnoty a postoje, přesvědčení o schopnosti ovlivňovat stav životního prostředí, proenvironmentální chování, vztah k místu, postoje ke klimatické změně, environmentální vědomosti). Tyto výsledky dává do kontextu sociodemografického, edukačního (zkušenosti žáků s EVVO, výukové strategie EVVO na školách, kvalita EVVO z pohledu učitelů) a regionálního (srovnání dle krajů). Součástí zprávy je také popis vztahu mezi jednotlivými aspekty environmentální gramotnosti.
Abstract (in English)
The summary report presents the results of an extensive research on environmental literacy, carried out in the years 2019-2020 within the TAČR TITSMZP804 project. The target group of the research were students in the 6th, 8th and 9th grades of elementary school and the corresponding grades of a multi-year grammar school. The summary report contains findings concerning individual aspects of environmental literacy (environmental values and attitudes,locus of control, pro-environmental behavior, relationship to the place, attitudes to climate change, environmental knowledge). It puts these results in the context of socio-demographic, educational (pupils 'experience with EVVO, teaching strategies of EVVO in schools, quality of EVVO from the teachers' point of view) and regional (comparison by region). The report also includes a description of the relationship between the various aspects of environmental literacy.
Links
TITSMZP804, research and development projectName: Metodický rámec pro environmentální gramotnost ve školách
Investor: Technology Agency of the Czech Republic
PrintDisplayed: 30/7/2024 22:25