V 2021

Metodický rámec pro environmentální gramotnost ve školách

KROUFEK, Roman and Jan ČINČERA

Basic information

Original name

Metodický rámec pro environmentální gramotnost ve školách

Name (in English)

Methodological Framework for Environmental Literacy in Schools

Authors

KROUFEK, Roman (203 Czech Republic) and Jan ČINČERA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Praha, 44 pp. 2021

Publisher

Ministerstvo životního prostředí

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Výzkumná zpráva

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/21:00119804

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

environmentální výchova; environmentální gramotnost; kvantitativní výzkum

Keywords in English

environmental education; environmental literacy; quantitative research

Tags

Změněno: 8/3/2022 12:39, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

V originále

Souhrnná zpráva seznamuje s výsledky rozsáhlého výzkumu environmentální gramotnosti, realizovaného v letech 2019-2020 v rámci projektu TAČR TITSMZP804. Cílovou skupinou výzkumu byli žáci 6., 8. a 9. ročníků základní školy a odpovídajících ročníků víceletého gymnázia. Souhrnná zpráva obsahuje zjištění týkající se jednotlivých aspektů environmentální gramotnosti (environmentální hodnoty a postoje, přesvědčení o schopnosti ovlivňovat stav životního prostředí, proenvironmentální chování, vztah k místu, postoje ke klimatické změně, environmentální vědomosti). Tyto výsledky dává do kontextu sociodemografického, edukačního (zkušenosti žáků s EVVO, výukové strategie EVVO na školách, kvalita EVVO z pohledu učitelů) a regionálního (srovnání dle krajů). Součástí zprávy je také popis vztahu mezi jednotlivými aspekty environmentální gramotnosti.

In English

The summary report presents the results of an extensive research on environmental literacy, carried out in the years 2019-2020 within the TAČR TITSMZP804 project. The target group of the research were students in the 6th, 8th and 9th grades of elementary school and the corresponding grades of a multi-year grammar school. The summary report contains findings concerning individual aspects of environmental literacy (environmental values and attitudes,locus of control, pro-environmental behavior, relationship to the place, attitudes to climate change, environmental knowledge). It puts these results in the context of socio-demographic, educational (pupils 'experience with EVVO, teaching strategies of EVVO in schools, quality of EVVO from the teachers' point of view) and regional (comparison by region). The report also includes a description of the relationship between the various aspects of environmental literacy.

Links

TITSMZP804, research and development project
Name: Metodický rámec pro environmentální gramotnost ve školách
Investor: Technology Agency of the Czech Republic