Detailed Information on Publication Record
2021
Metodický rámec pro environmentální gramotnost ve školách
KROUFEK, Roman and Jan ČINČERABasic information
Original name
Metodický rámec pro environmentální gramotnost ve školách
Name (in English)
Methodological Framework for Environmental Literacy in Schools
Authors
KROUFEK, Roman (203 Czech Republic) and Jan ČINČERA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Praha, 44 pp. 2021
Publisher
Ministerstvo životního prostředí
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Výzkumná zpráva
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/21:00119804
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech)
environmentální výchova; environmentální gramotnost; kvantitativní výzkum
Keywords in English
environmental education; environmental literacy; quantitative research
Tags
Změněno: 8/3/2022 12:39, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Souhrnná zpráva seznamuje s výsledky rozsáhlého výzkumu environmentální gramotnosti, realizovaného v letech 2019-2020 v rámci projektu TAČR TITSMZP804. Cílovou skupinou výzkumu byli žáci 6., 8. a 9. ročníků základní školy a odpovídajících ročníků víceletého gymnázia. Souhrnná zpráva obsahuje zjištění týkající se jednotlivých aspektů environmentální gramotnosti (environmentální hodnoty a postoje, přesvědčení o schopnosti ovlivňovat stav životního prostředí, proenvironmentální chování, vztah k místu, postoje ke klimatické změně, environmentální vědomosti). Tyto výsledky dává do kontextu sociodemografického, edukačního (zkušenosti žáků s EVVO, výukové strategie EVVO na školách, kvalita EVVO z pohledu učitelů) a regionálního (srovnání dle krajů). Součástí zprávy je také popis vztahu mezi jednotlivými aspekty environmentální gramotnosti.
In English
The summary report presents the results of an extensive research on environmental literacy, carried out in the years 2019-2020 within the TAČR TITSMZP804 project. The target group of the research were students in the 6th, 8th and 9th grades of elementary school and the corresponding grades of a multi-year grammar school. The summary report contains findings concerning individual aspects of environmental literacy (environmental values and attitudes,locus of control, pro-environmental behavior, relationship to the place, attitudes to climate change, environmental knowledge). It puts these results in the context of socio-demographic, educational (pupils 'experience with EVVO, teaching strategies of EVVO in schools, quality of EVVO from the teachers' point of view) and regional (comparison by region). The report also includes a description of the relationship between the various aspects of environmental literacy.
Links
TITSMZP804, research and development project |
|