D 2020

Technologie eye-trackingu v imerzivní virtuální realitě: Možnosti a limity v interkulturním výzkumu

ŠAŠINKOVÁ, Alžběta, Čeněk ŠAŠINKA, Pavel UGWITZ, Jan FITZ, Zdeněk STACHOŇ et. al.

Basic information

Original name

Technologie eye-trackingu v imerzivní virtuální realitě: Možnosti a limity v interkulturním výzkumu

Name (in English)

EYE-TRACKING TECHNOLOGY IN IMMERSIVE VIRTUAL REALITY: POSSIBILITIES AND LIMITATIONS IN CROSS-CULTURAL RESEARCH

Authors

ŠAŠINKOVÁ, Alžběta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Čeněk ŠAŠINKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Pavel UGWITZ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan FITZ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeněk STACHOŇ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jiří ČENĚK (203 Czech Republic, belonging to the institution), David LACKO (203 Czech Republic, belonging to the institution), Wei-lun LU (158 Taiwan) and Vojtěch JUŘÍK (203 Czech Republic)

Edition

Olomouc, PhD existence 2020. Člověk a čas. Československá psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech: Sborník odborných příspěvků, p. 234-240, 7 pp. 2020

Publisher

Univerzita Palackého v Olomouci: Filozofická fakulta

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50101 Psychology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/20:00114783

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-244-5731-4

Keywords (in Czech)

interkulturní výzkum; eye-tracking; virtuální realita; distribuce pozornosti

Keywords in English

cross-cultural research; eye-tracking; virtual reality; distribution of attention

Tags

Reviewed
Změněno: 14/1/2022 11:03, Mgr. David Lacko, Ph.D.

Abstract

V originále

Možnosti realizace výzkumných experimentálních designů jsou vždy limitovány vlastnostmi technologického řešení, které je pro vlastní sběr dat užito. Cílem příspěvku je prezentovat hardwarové a softwarové řešení technologie eye-trackingu implementovaného do zařízení pro imerzivní virtuální realitu, které bylo navrženo pro realizaci interkulturní studie. Studie samotná je zaměřena na postihování rozdílů ve vizuální percepci a hlavním parametrem je sledování odlišné distribuce pozor-nosti na fokální objekty scény, resp. pozadí. Pro daný experiment byl použit HW: Eye-tracking kit Pupil Labs pro HMD; HTC Vive Pro. Samotná výzkumná baterie včetně záznamu eye-trackingových dat byla vytvořena v prostředí enginu Unity. Cílem příspěvku je prezentovat mj. charakter zaznamenaných eye-trackingových dat a možných typů analýz.

In English

Experimental designs are always limited by the possibilities of technological solutions used for data collection. This paper aims at presenting hardware and software solution for eye-tracking implemented in an immersive virtual reality device, which was designed for the purpose of a cross-cultural study. This study focuses on differences in visual perception, and distri-bution of attention on focal objects and the scene’s background is the main parameter to measure. As for hardware, eye-tracking kit by Pupil Labs and HTC Vive Pro head mounted display were used. The experimental stimuli including eye-tracking data collection component were created in the Unity engine. This paper presents inter alia the nature of the collected eye-tracking data and selected options for their analysis.

Links

GC19-09265J, research and development project
Name: Vliv sociokulturních faktorů a písma na percepci a kognici komplexních zrakových podnětů (Acronym: ISOVIS)
Investor: Czech Science Foundation