Detailed Information on Publication Record
2020
Technologie eye-trackingu v imerzivní virtuální realitě: Možnosti a limity v interkulturním výzkumu
ŠAŠINKOVÁ, Alžběta, Čeněk ŠAŠINKA, Pavel UGWITZ, Jan FITZ, Zdeněk STACHOŇ et. al.Basic information
Original name
Technologie eye-trackingu v imerzivní virtuální realitě: Možnosti a limity v interkulturním výzkumu
Name (in English)
EYE-TRACKING TECHNOLOGY IN IMMERSIVE VIRTUAL REALITY: POSSIBILITIES AND LIMITATIONS IN CROSS-CULTURAL RESEARCH
Authors
ŠAŠINKOVÁ, Alžběta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Čeněk ŠAŠINKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Pavel UGWITZ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan FITZ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeněk STACHOŇ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jiří ČENĚK (203 Czech Republic, belonging to the institution), David LACKO (203 Czech Republic, belonging to the institution), Wei-lun LU (158 Taiwan) and Vojtěch JUŘÍK (203 Czech Republic)
Edition
Olomouc, PhD existence 2020. Člověk a čas. Československá psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech: Sborník odborných příspěvků, p. 234-240, 7 pp. 2020
Publisher
Univerzita Palackého v Olomouci: Filozofická fakulta
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50101 Psychology
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/20:00114783
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-244-5731-4
Keywords (in Czech)
interkulturní výzkum; eye-tracking; virtuální realita; distribuce pozornosti
Keywords in English
cross-cultural research; eye-tracking; virtual reality; distribution of attention
Tags
Reviewed
Změněno: 14/1/2022 11:03, Mgr. David Lacko, Ph.D.
V originále
Možnosti realizace výzkumných experimentálních designů jsou vždy limitovány vlastnostmi technologického řešení, které je pro vlastní sběr dat užito. Cílem příspěvku je prezentovat hardwarové a softwarové řešení technologie eye-trackingu implementovaného do zařízení pro imerzivní virtuální realitu, které bylo navrženo pro realizaci interkulturní studie. Studie samotná je zaměřena na postihování rozdílů ve vizuální percepci a hlavním parametrem je sledování odlišné distribuce pozor-nosti na fokální objekty scény, resp. pozadí. Pro daný experiment byl použit HW: Eye-tracking kit Pupil Labs pro HMD; HTC Vive Pro. Samotná výzkumná baterie včetně záznamu eye-trackingových dat byla vytvořena v prostředí enginu Unity. Cílem příspěvku je prezentovat mj. charakter zaznamenaných eye-trackingových dat a možných typů analýz.
In English
Experimental designs are always limited by the possibilities of technological solutions used for data collection. This paper aims at presenting hardware and software solution for eye-tracking implemented in an immersive virtual reality device, which was designed for the purpose of a cross-cultural study. This study focuses on differences in visual perception, and distri-bution of attention on focal objects and the scene’s background is the main parameter to measure. As for hardware, eye-tracking kit by Pupil Labs and HTC Vive Pro head mounted display were used. The experimental stimuli including eye-tracking data collection component were created in the Unity engine. This paper presents inter alia the nature of the collected eye-tracking data and selected options for their analysis.
Links
GC19-09265J, research and development project |
|