Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{1762217, author = {Cígler, Hynek and Jabůrek, Michal and Bednářová, Jiřina}, booktitle = {Psychologická diagnostika Brno}, title = {BACH: Testy školních dovedností. Představení nově vznikající diagnostické metody}, year = {2021} }
TY - CONF ID - 1762217 AU - Cígler, Hynek - Jabůrek, Michal - Bednářová, Jiřina PY - 2021 TI - BACH: Testy školních dovedností. Představení nově vznikající diagnostické metody N2 - Řada komplexních testových baterií typu WJ či WISC, které se standardně zaměřovaly na kognitivní schopnosti, má v současné době také svůj protějšek v podobě testů školních dovedností (tzv. achievementu). Tyto testy se zaměřují na schopnosti související se školním výkonem jako je matematika, psaní a čtení, mohou být využívány např. při diagnostice specifických poruch učení či jako východisko při plánování intervencí ve škole. Ačkoliv v České republice již máme k dispozici několik adaptací moderních kognitivních baterií (např. WJ IV či CAS-2), komplexní test achievementu doposud chyběl. Testy školních dovedností: BACH (Bednářová, Jabůrek & Cígler) je nový nástroj k diagnostice achievementu ve dvou oblastech – matematika a Český jazyk. S ohledem na specifika českého jazyka se nejedná o adaptaci, ale o originální novou metodu, která vzniká ve spolupráci FSS MU a firmy Propsyco, s.ro. Jde o komplexní baterii 31 testů. Jazyková část se skládá ze 17 subtestů, které pokrývají čtenářské dovednosti, psaní, zrakovou diferenciaci a další jazykové dovednosti. Matematická část je složena z pěti subtestů zaměřených na předmatematické schopnosti (např. řazení či třídění) a osmi subtestů, které pokrývají slovní úlohy, matematické znalosti a počítání s rychlostní složkou. Celou baterii doplňuje subtest grafomotorické tempo. Test je aktuálně standardizován v rámci projektu TAČR pro dvě věkové skupiny: 5–25 let a 55–80 let. V rámci mladší skupiny respondentů je konormován společně s vybranými subtesty kognitivní baterie WJ IV, u starší skupiny s paměťovou baterií TOMAL SE, jehož normy v rámci projektu nově vznikají. V příspěvku představíme jednotlivé subtesty baterie BACH a předběžné výsledky standardizační studie. ER -
CÍGLER, Hynek, Michal JABŮREK and Jiřina BEDNÁŘOVÁ. BACH: Testy školních dovedností. Představení nově vznikající diagnostické metody. In \textit{Psychologická diagnostika Brno}. 2021.
|