CÍGLER, Hynek, Michal JABŮREK and Jiřina BEDNÁŘOVÁ. BACH: Testy školních dovedností. Představení nově vznikající diagnostické metody. In Psychologická diagnostika Brno. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name BACH: Testy školních dovedností. Představení nově vznikající diagnostické metody
Name in Czech BACH: Testy školních dovedností. Představení nově vznikající diagnostické metody
Authors CÍGLER, Hynek, Michal JABŮREK and Jiřina BEDNÁŘOVÁ.
Edition Psychologická diagnostika Brno, 2021.
Other information
Type of outcome Presentations at conferences
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Changed by Changed by: Mgr. Hynek Cígler, Ph.D., učo 175803. Changed: 22/4/2021 14:31.
Abstract
Řada komplexních testových baterií typu WJ či WISC, které se standardně zaměřovaly na kognitivní schopnosti, má v současné době také svůj protějšek v podobě testů školních dovedností (tzv. achievementu). Tyto testy se zaměřují na schopnosti související se školním výkonem jako je matematika, psaní a čtení, mohou být využívány např. při diagnostice specifických poruch učení či jako východisko při plánování intervencí ve škole. Ačkoliv v České republice již máme k dispozici několik adaptací moderních kognitivních baterií (např. WJ IV či CAS-2), komplexní test achievementu doposud chyběl. Testy školních dovedností: BACH (Bednářová, Jabůrek & Cígler) je nový nástroj k diagnostice achievementu ve dvou oblastech – matematika a Český jazyk. S ohledem na specifika českého jazyka se nejedná o adaptaci, ale o originální novou metodu, která vzniká ve spolupráci FSS MU a firmy Propsyco, s.ro. Jde o komplexní baterii 31 testů. Jazyková část se skládá ze 17 subtestů, které pokrývají čtenářské dovednosti, psaní, zrakovou diferenciaci a další jazykové dovednosti. Matematická část je složena z pěti subtestů zaměřených na předmatematické schopnosti (např. řazení či třídění) a osmi subtestů, které pokrývají slovní úlohy, matematické znalosti a počítání s rychlostní složkou. Celou baterii doplňuje subtest grafomotorické tempo. Test je aktuálně standardizován v rámci projektu TAČR pro dvě věkové skupiny: 5–25 let a 55–80 let. V rámci mladší skupiny respondentů je konormován společně s vybranými subtesty kognitivní baterie WJ IV, u starší skupiny s paměťovou baterií TOMAL SE, jehož normy v rámci projektu nově vznikají. V příspěvku představíme jednotlivé subtesty baterie BACH a předběžné výsledky standardizační studie.
Abstract (in Czech)
Řada komplexních testových baterií typu WJ či WISC, které se standardně zaměřovaly na kognitivní schopnosti, má v současné době také svůj protějšek v podobě testů školních dovedností (tzv. achievementu). Tyto testy se zaměřují na schopnosti související se školním výkonem jako je matematika, psaní a čtení, mohou být využívány např. při diagnostice specifických poruch učení či jako východisko při plánování intervencí ve škole. Ačkoliv v České republice již máme k dispozici několik adaptací moderních kognitivních baterií (např. WJ IV či CAS-2), komplexní test achievementu doposud chyběl. Testy školních dovedností: BACH (Bednářová, Jabůrek & Cígler) je nový nástroj k diagnostice achievementu ve dvou oblastech – matematika a Český jazyk. S ohledem na specifika českého jazyka se nejedná o adaptaci, ale o originální novou metodu, která vzniká ve spolupráci FSS MU a firmy Propsyco, s.ro. Jde o komplexní baterii 31 testů. Jazyková část se skládá ze 17 subtestů, které pokrývají čtenářské dovednosti, psaní, zrakovou diferenciaci a další jazykové dovednosti. Matematická část je složena z pěti subtestů zaměřených na předmatematické schopnosti (např. řazení či třídění) a osmi subtestů, které pokrývají slovní úlohy, matematické znalosti a počítání s rychlostní složkou. Celou baterii doplňuje subtest grafomotorické tempo. Test je aktuálně standardizován v rámci projektu TAČR pro dvě věkové skupiny: 5–25 let a 55–80 let. V rámci mladší skupiny respondentů je konormován společně s vybranými subtesty kognitivní baterie WJ IV, u starší skupiny s paměťovou baterií TOMAL SE, jehož normy v rámci projektu nově vznikají. V příspěvku představíme jednotlivé subtesty baterie BACH a předběžné výsledky standardizační studie.
Links
TL02000268, research and development projectName: BACH: Vývoj Testů školních dovedností (Acronym: BACH)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, BACH: The Development of Achievement tests
PrintDisplayed: 10/8/2024 20:46