PORTEŠOVÁ, Šárka and Michal JABŮREK. GIS — Invenio: komplexní diagnostický systém pro identifikaci nadaných žáků pomocí videoher. In Psychologická diagnostika Brno. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name GIS — Invenio: komplexní diagnostický systém pro identifikaci nadaných žáků pomocí videoher
Name in Czech GIS — Invenio: komplexní diagnostický systém pro identifikaci nadaných žáků pomocí videoher
Authors PORTEŠOVÁ, Šárka and Michal JABŮREK.
Edition Psychologická diagnostika Brno, 2021.
Other information
Type of outcome Presentations at conferences
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Social Studies
Changed by Changed by: Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D., učo 167235. Changed: 22/4/2021 14:19.
Abstract
Cílem příspěvku je představit posluchačům nově vyvíjený on-line diagnostický systém GIS - Invenio, který je určen ke skríningu rozumově nadaných žáků 1.-6. třídy základních škol. Ten vychází z empirickypodložené psychologické teorie C-H-C (Cattell – Horn – Carroll, viz např. Schneider & McGrew, 2018). Systém využívá moderní přístup, tzv. game-based assessment, v rámci něhož jsou jednotlivé subtesty pojaty jako jednoduché počítačové hry, do kterých jsou integrovány herní prvky jako např. příběh, komiksová grafika, zvuky, sbírání bodů apod. Díky tomu obvykle dochází ke zvyšování motivace, hravosti a snižování případných obav u testovaných dětí. Aktuálně jsou k dispozici čtyři diagnostické hry, výzkumný tým však intenzivně pracuje na dalších herních subtestech. V přednášce se zaměříme jak na představení celého diagnostického systému, jeho zacílení a základní koncepci, tak i na prezentaci postupu vývoje jedné z diagnostických her tak, aby si posluchači dovedli lépe představit složitý proces, který je v pozadí tvorby každého ze subtestů. Konkrétně se bude jednat o hru Elliot a nečekaní návštěvníci, která je v rámci C-H-C teorie zaměřena na měření fluidní inteligence. V tomto subtestu má hráč za úkol rozmisťovat mimozemšťany různých tvarů a barev do správných domečků dle graficky znázorněných podmínek. Tento proces, kdy hráč vychází z předem známých pravidel, ze kterých vyvozuje dílčí závěry a řešení, je základem tzv. deduktivního usuzování (v C-H-C teorii bývá také někdy označováno jako uvažování obecné sekvenční).
Abstract (in Czech)
Cílem příspěvku je představit posluchačům nově vyvíjený on-line diagnostický systém GIS - Invenio, který je určen ke skríningu rozumově nadaných žáků 1.-6. třídy základních škol. Ten vychází z empirickypodložené psychologické teorie C-H-C (Cattell – Horn – Carroll, viz např. Schneider & McGrew, 2018). Systém využívá moderní přístup, tzv. game-based assessment, v rámci něhož jsou jednotlivé subtesty pojaty jako jednoduché počítačové hry, do kterých jsou integrovány herní prvky jako např. příběh, komiksová grafika, zvuky, sbírání bodů apod. Díky tomu obvykle dochází ke zvyšování motivace, hravosti a snižování případných obav u testovaných dětí. Aktuálně jsou k dispozici čtyři diagnostické hry, výzkumný tým však intenzivně pracuje na dalších herních subtestech. V přednášce se zaměříme jak na představení celého diagnostického systému, jeho zacílení a základní koncepci, tak i na prezentaci postupu vývoje jedné z diagnostických her tak, aby si posluchači dovedli lépe představit složitý proces, který je v pozadí tvorby každého ze subtestů. Konkrétně se bude jednat o hru Elliot a nečekaní návštěvníci, která je v rámci C-H-C teorie zaměřena na měření fluidní inteligence. V tomto subtestu má hráč za úkol rozmisťovat mimozemšťany různých tvarů a barev do správných domečků dle graficky znázorněných podmínek. Tento proces, kdy hráč vychází z předem známých pravidel, ze kterých vyvozuje dílčí závěry a řešení, je základem tzv. deduktivního usuzování (v C-H-C teorii bývá také někdy označováno jako uvažování obecné sekvenční).
PrintDisplayed: 10/8/2024 20:50