2021
Vývoj představ žáků o geometrických pojmech v průběhu základní školy
BUDÍNOVÁ, IrenaZákladní údaje
Originální název
Vývoj představ žáků o geometrických pojmech v průběhu základní školy
Název anglicky
The development of pupils' images of geometric concepts during the primary school
Autoři
BUDÍNOVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Učitel matematiky, Jednota českých matematiků a fyziků, 2021, 1210-9037
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00121444
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
geometrie; geometrické představy; geometrické pojmy
Klíčová slova anglicky
geometry; geometric images; geometric concepts
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2022 09:20, Dana Nesnídalová
V originále
Příspěvek představuje výsledky testování žáků 4., 6. a 8. ročníku základní školy, které se zaměřovalo na vytváření geometrických pojmů a jejich představ. Článek poukazuje na to , jak se v průběhu základní školy u žáků vytváří miskoncepce o čtverci, trojúhelníku a kruhu. Žákům byl zadán test, ve kterém bylo úkolem rozhodnout, zda daný tvar reprezentuje určitý geometrický pojem a slovně popsat důvod výběru. Odpovědi žáků byly analyzovány a jsou stručně představeny v tomto příspěvku. V závěru jsou uvedena doporučení, která mohou žákům pomoci képe utvářet představy o geometrických pojmech.
Anglicky
The paper presents some results of testing pupils from the 4th, 6th and 8th grade of elementary school focused on concept development and their images about geometric concepts. It examines how misconceptions about the concepts of square, triangle and circle develop during elementary school. The pupils were given a test in which they were asked to decide whether or not the shape is a representative of the term and to comment verbally on why they made such a decision. Their responses were analysed and are briefly presented in this paper. In conclusion, there is a recommendation that can help pupils to better shape their ideas about geometric concepts.