J 2021

Vývoj představ žáků o geometrických pojmech v průběhu základní školy

BUDÍNOVÁ, Irena

Základní údaje

Originální název

Vývoj představ žáků o geometrických pojmech v průběhu základní školy

Název anglicky

The development of pupils' images of geometric concepts during the primary school

Autoři

BUDÍNOVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Učitel matematiky, Jednota českých matematiků a fyziků, 2021, 1210-9037

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00121444

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

geometrie; geometrické představy; geometrické pojmy

Klíčová slova anglicky

geometry; geometric images; geometric concepts

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2022 09:20, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Příspěvek představuje výsledky testování žáků 4., 6. a 8. ročníku základní školy, které se zaměřovalo na vytváření geometrických pojmů a jejich představ. Článek poukazuje na to , jak se v průběhu základní školy u žáků vytváří miskoncepce o čtverci, trojúhelníku a kruhu. Žákům byl zadán test, ve kterém bylo úkolem rozhodnout, zda daný tvar reprezentuje určitý geometrický pojem a slovně popsat důvod výběru. Odpovědi žáků byly analyzovány a jsou stručně představeny v tomto příspěvku. V závěru jsou uvedena doporučení, která mohou žákům pomoci képe utvářet představy o geometrických pojmech.

Anglicky

The paper presents some results of testing pupils from the 4th, 6th and 8th grade of elementary school focused on concept development and their images about geometric concepts. It examines how misconceptions about the concepts of square, triangle and circle develop during elementary school. The pupils were given a test in which they were asked to decide whether or not the shape is a representative of the term and to comment verbally on why they made such a decision. Their responses were analysed and are briefly presented in this paper. In conclusion, there is a recommendation that can help pupils to better shape their ideas about geometric concepts.