BUDÍNOVÁ, Irena. Vývoj představ žáků o geometrických pojmech v průběhu základní školy (The development of pupils' images of geometric concepts during the primary school). Učitel matematiky. Jednota českých matematiků a fyziků, 2021, vol. 29, No 1, p. 1-25. ISSN 1210-9037.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vývoj představ žáků o geometrických pojmech v průběhu základní školy
Name (in English) The development of pupils' images of geometric concepts during the primary school
Authors BUDÍNOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Učitel matematiky, Jednota českých matematiků a fyziků, 2021, 1210-9037.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00121444
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) geometrie; geometrické představy; geometrické pojmy
Keywords in English geometry; geometric images; geometric concepts
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 15/2/2022 09:20.
Abstract
Příspěvek představuje výsledky testování žáků 4., 6. a 8. ročníku základní školy, které se zaměřovalo na vytváření geometrických pojmů a jejich představ. Článek poukazuje na to , jak se v průběhu základní školy u žáků vytváří miskoncepce o čtverci, trojúhelníku a kruhu. Žákům byl zadán test, ve kterém bylo úkolem rozhodnout, zda daný tvar reprezentuje určitý geometrický pojem a slovně popsat důvod výběru. Odpovědi žáků byly analyzovány a jsou stručně představeny v tomto příspěvku. V závěru jsou uvedena doporučení, která mohou žákům pomoci képe utvářet představy o geometrických pojmech.
Abstract (in English)
The paper presents some results of testing pupils from the 4th, 6th and 8th grade of elementary school focused on concept development and their images about geometric concepts. It examines how misconceptions about the concepts of square, triangle and circle develop during elementary school. The pupils were given a test in which they were asked to decide whether or not the shape is a representative of the term and to comment verbally on why they made such a decision. Their responses were analysed and are briefly presented in this paper. In conclusion, there is a recommendation that can help pupils to better shape their ideas about geometric concepts.
PrintDisplayed: 22/7/2024 15:24