Detailed Information on Publication Record
2020
“She’s just an Assistant ”: Teacher Assistants in Inclusive Education from the Perspective of Practitioners in the Czech Republic
SLEZÁKOVÁ, Katarína and Lenka KISSOVÁBasic information
Original name
“She’s just an Assistant ”: Teacher Assistants in Inclusive Education from the Perspective of Practitioners in the Czech Republic
Name in Czech
„Je to jen asistentka“: Asistenti učitele v inkluzivním vzdělávání z perspektivy praktiků v České republice
Authors
SLEZÁKOVÁ, Katarína and Lenka KISSOVÁ
Edition
EC E R Network 04 - Inclusive Education Online Meeting, 2020
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
inkluzivní vzdělávání; asistent pedagoga; politiky; praxe; základní školy
Keywords in English
inclusive education; teacher assistant; policies; practice; primary schools
Tags
International impact
Změněno: 23/4/2021 11:05, Mgr. Bc. Lenka Kissová, Ph.D.
V originále
This paper focuses on the current vulnerable situation of TA’s in the classroom and school and the ways that schools committed to inclusion cope with it. We explore the perspectives of practitioners on the teacher – TA cooperation in the classroom, overall position of TA’s in these schools, as well as the underlying policies that determine the playing field as reflected by the actors themselves. The focal point of analyses are the uncertainties surrounding responsibilities of TA and the power structures determining their position. Moreover, the paper looks at the ways that schools successful in inclusion take to deal with this situation. We base our findings on semi-structured interviews from schools identified as successful in implementing inclusive education and that had the vision of being inclusive facility before the 2016 reform. The topics of interviews covered personal views on inclusion, obstacles, challenges and good practice in inclusive education with emphasis on school/class climate.
In Czech
Příspěvek se zaměřuje na současnou zranitelnou situaci asistentů/asistentek pedagoga ve třídě a ve škole a na způsoby, jakými se školy zavázaly k jejich začlenění do života školy. Zkoumáme pohledy praktiků na vztah a spolupráci mezi učiteli a AP, celkové postavení AP ve školách, jakož i zásadní politiky, které jejich fungování rámují. Těžištěm analýz jsou nejistoty týkající se odpovědností AP a mocenských struktur určujících jejich pozici. Příspěvek se dále zabývá způsoby, jakými se školy v této inkluzivní situaci úspěšně vyrovnávají. Naše zjištění zakládáme na polostrukturovaných rozhovorech ze škol, které byly identifikovány jako úspěšné v zavádění inkluzivního vzdělávání a které měly vizi inkluzivního zařízení ještě před reformou z roku 2016. Témata rozhovorů zahrnovala osobní pohledy na inkluzi, překážky, výzvy a dobrou praxi v inkluzivním vzdělávání s důrazem na klima školy / třídy.
Links
TL02000064, research and development project |
|