KISSOVÁ, Lenka and Katarína SLEZÁKOVÁ. Je to „jen“ asistentka: Dobrá praxe a spolupráce s asistenty/kami pedagoga v inkluzivním vzdělávání z pohledu praktiků v České republice (She is "just" an Assistant: Good Practice and Cooperation between Teacher Assistants and Teachers in Inclusive Education from the Perspective of Practitioners). In XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Je to „jen“ asistentka: Dobrá praxe a spolupráce s asistenty/kami pedagoga v inkluzivním vzdělávání z pohledu praktiků v České republice
Name (in English) She is "just" an Assistant: Good Practice and Cooperation between Teacher Assistants and Teachers in Inclusive Education from the Perspective of Practitioners
Authors KISSOVÁ, Lenka and Katarína SLEZÁKOVÁ.
Edition XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) asistent pedagoga; spolupráce s učitelem; inkluzivní vzdělávání; legislativní rámec; praxe
Keywords in English teacher assistant; cooperation with teacher; inclusive education; legislative framework; practice
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Lenka Kissová, Ph.D., učo 426872. Changed: 23/4/2021 11:04.
Abstract
Inkluzivní vzdělávání zůstává horkým tématem politických debat v ČR, dokonce se občas diskutuje o zrušení novely z roku 2016. Tento nedostatek politické podpory způsobuje zmatek mezi školami a komplikuje všeobecné zavádění inkluze. V současné době se reálná míra inkluze liší od školy ke škole v závislosti na ředitelích nebo zájmech zřizovatele (obce). Příspěvek se zaměřuje na současnou zranitelnou situaci asistentů/asistentek pedagoga (AP) ve třídě a ve škole s ohledem na implementaci inkluzivního vzděláváni. Zkoumáme perspektivy praktiků (učitelů/učitelek, vedení škol, asistentů/asistentek, atp.) na spolupráci učitele/ky a AP ve třídě, celkové postavení AP ve školách, jakož i základní politiky jak je reflektují praktici. Ústředním bodem analýzy jsou nejistoty ohledně odpovědnosti AP a struktury určující jejich postavení. Příspěvek se zaměřuje na způsoby, jakými školy tuto situaci řeší a nabízí předběžná zjištění zaměřená převážně na osvědčené postupy škol, které mohou být užitečné pro další školy přecházející k inkluzívnímu vzdělávání.
Abstract (in English)
Inclusive education remains a hot topic in political debates in the Czech Republic, and the repeal of the 2016 amendment is sometimes discussed. This lack of political support causes confusion among schools and complicates the general introduction of inclusion. Currently, the real rate of inclusion varies from school to school depending on the principals or the interests of the founder (municipality). The paper focuses on the current situation of teacher assistants (TAs) in the classroom and at school with regard to the implementation of inclusive education. We examine the perspectives of practitioners (teachers, school leaders, assistants, etc.) on the cooperation of teachers and TAs in the classroom, the overall position of TAs in schools, as well as basic policies as reflected by practitioners. Central to the analysis are the uncertainties regarding the responsibilities of the TAs and the structure determining their position. The paper focuses on the ways in which schools address this situation and offers preliminary findings focused mainly on school best practices, which may be useful for other schools moving towards inclusive education.
Links
727069, interní kód MUName: ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society (Acronym: ISOTIS)
Investor: European Union, ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society, Europe in a changing world - inclusive, innovative and reflective Societies (Societal Challenges)
PrintDisplayed: 29/8/2024 12:57