Detailed Information on Publication Record
2021
Developing a long-term internationalization strategy: A case study from the Faculty of Education, Masaryk University
KOŠATKA, David and Zdeněk JANÍKBasic information
Original name
Developing a long-term internationalization strategy: A case study from the Faculty of Education, Masaryk University
Name in Czech
Rozvoj dlouhodobé internacionalizační strategie: Případová studie z Pedagogické Fakulty Masarykovy Univerzity
Authors
Edition
ETEN Conference 2021, 2021
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Internacionalizace; Dlouhodobý záměr PdF MU; Interkulturní kompetence; Kulturní dialog; Blondin; Výzkum
Keywords in English
Internationalisation; Strategic plan of PED MU; Intercultural competence; Culture dialog; Blondin; Research
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 23/4/2021 21:39, Mgr. David Košatka
V originále
The Faculty of Education is one of the ten faculties at Masaryk University, Czech Republic, with 4800 students and over 400 academic staff. The university heads and the faculties representatives are currently completing a strategic plan for years 2021-2028. The Faculty of Education decided to use their involvement in drafting the strategic plan on the university level as an opportunity to revise the faculty’s approach to internationalization and move away from focus on inputs and outputs (e.g. number of study abroad programs and their participants) to outcomes, that is improvements in all students and teachers’ intercultural and global competences through internationalizing curriculum, teaching, training, and research. Rather than taking an add-on approach, the strategic plan of the Faculty of Education newly integrates internationalization into all aspects of higher education, i.e. teaching, research, services and the social role of the faculty. Further, the process of drafting the new internationalization strategy reflects the idiosyncrasy of the 23 academic departments at the faculty and is informed by research (on-line questionnaires and semi-structured interviews) in the academic staff as well as students’ expectations and needs in internationalization. The study presents the most significant outcomes of the process of creating and implementing the internationalization strategy at the Faculty of Education and conveys the principles that guided the process: mission-connected dialogue with the academics, building a strategic support culture for internationalization at the academic departments, establishing a mindset for shared collaboration across the departments, and communicating examples of the envisioned future of an internationalized faculty. We hope the study will provide stakeholders and decision makers in internationalization with an inspiring example of how internationalization is made operational in an individual institution
In Czech
Pedagogická Fakulta je jednou z deseti fakult Masarykovy Univerzity, která se nachází v České Republice, s více než 4800 studenty a 400 akademickými pracovníky. Vedoucí univerzity a zástupci jednotlivých fakult aktuálně kompletují strategický plán pro roky 2021-2028. Pedagogická fakulta se rozhodla využít její zapojení do přípravy strategického plánu na univerzitní úrovni, jako příležitost k revizi přístupu fakulty k internacionalizaci a odklonu od zaměření se na vstupy a výstupy (např. počet zahraničních studijních programů a účastníků) k výsledkům - to obnáší zlepšení interkulturních a globálních kompetencí všech studentů a vyučujících prostřednictvím internacionalizace kurikula, výuky, tréninku a výzkumu. Strategický plán Pedagogické fakulty, namísto pouze doplňkového přístupu, integruje internacionalizaci do všech aspektů vysokoškolského vzdělávání, včetně sociální role fakulty. Proces přípravy nové internacionalizační strategie dále reflektuje idiosynkrazii 23 fakultních kateder, podpořený výzkumem (online dotazníky a semi-strukturované rozhovory) týkající se akademických pracovníků a potřeb a očekávání studentů v rámci internacionalizace. Studie prezentuje nejvýznamnější výsledky procesu vytváření a implementace internacionalizačních strategií na Pedagogické fakultě a popisuje principy, kterými se tento proces řídil: dialog s ohledem na poslání s akademickými pracovníky, budování kultury strategické podpory internacionalizace na akademických pracovištích, rozvíjení mindsetu pro sdílení a spolupráci napříč katedrami a komunikaci příkladů předpokládané budoucnosti internacionalizované fakulty. Doufáme, že studie poskytne inspirativní příklad internacionalizačních aktivit stakeholderům a decision makerům v oblasti internacionalizace.