ŠAFÁROVÁ, Katarína, Jiří MEKYSKA a Vojtěch ZVONČÁK. Developmental Dysgraphia : A New Approach to Diagnosis. Online. The International Journal of Assessment and Evaluation. Common Ground Research Networks, 2021, roč. 28, č. 1, s. 143-160. ISSN 2327-7920. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.18848/2327-7920/CGP/v28i01/143-160. [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Developmental Dysgraphia : A New Approach to Diagnosis.
Autoři ŠAFÁROVÁ, Katarína (203 Česká republika, garant, domácí), Jiří MEKYSKA (203 Česká republika) a Vojtěch ZVONČÁK (203 Česká republika)
Vydání The International Journal of Assessment and Evaluation, Common Ground Research Networks, 2021, 2327-7920.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50102 Psychology, special ;
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW https://cgscholar.com/bookstore/works/developmental-dysgraphia
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00118952
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.18848/2327-7920/CGP/v28i01/143-160
Klíčová slova anglicky Developmental Dysgraphia; Diagnosis; Online Process;Machine Learning; Graphomotor Disabilities Rating Scale
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Změněno: 27. 4. 2022 07:51.
Anotace
Writing is a complex skill. Issues in this process, which are usually associated with developmental dysgraphia (DD), could consistently cause problems in everyday life, like for example, lower self-esteem and poorer academic achievement. That is why the correct diagnosis of DD is crucial for further child development. DD belongs to the category of specific learning disabilities and according to different studies, its prevalence ranges between 0.1 and 30 percent. Diagnosing a child with DD relies, in the first place, on teachers. After that, psychologists, or special educational specialists (in the Czech Republic) commonly use qualitative evaluation of the written process, where the child is observed when he or she is writing. Nevertheless, there are no objective tests or standardized examinations for the assessment of handwriting deficiency either in special educational or psychological practices. In the frame of current research, a new quantitative approach to handwriting proficiency assessment was developed. Digitizing tablets (Wacom Intuos Pro L) with a special inking pen (Wacom Ink Pen) are used to record the online handwriting process and graphomotor skills of children. Administration templates contain simple graphomotor elements and complex figures related to DD symptoms and cognitive (memory and visuospatial) abilities. This new approach to diagnose handwriting issues will be presented in this article.
Návaznosti
GA18-16835S, projekt VaVNázev: Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby (Akronym: DiagnosisDysgraphia)
Investor: Grantová agentura ČR, Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 14:51