B 2020

Inkluzivní didaktika v praxi základní školy. Teorie, výzkum a praxe

BARTOŇOVÁ, Miroslava, Alena SEDLÁČKOVÁ and Marie VÍTKOVÁ

Basic information

Original name

Inkluzivní didaktika v praxi základní školy. Teorie, výzkum a praxe

Name in Czech

Inkluzivní didaktika v praxi základní školy. Teorie, výzkum a praxe

Name (in English)

Inclusive Didactics in Elementary School Practice. Theory, Research and Practice

Authors

BARTOŇOVÁ, Miroslava, Alena SEDLÁČKOVÁ and Marie VÍTKOVÁ

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 141 pp. 2020

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-210-9831-2

Keywords (in Czech)

mateřská škola, inkluzivní didaktika, základní škola, inkluzivní vyučování, deficity dílčích funkcí, žáci se specifickými poruchami učení, žáci s mentálním postižením, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, včasná intervence, výzkum

Keywords in English

kindergarten, inclusive didactics, primary school, inclusive education, partial function deficits, pupils with specific learning difficulties, pupils with cognitive disability, pupils with special needs, early intervention, research

Tags

Změněno: 3/5/2021 10:08, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

V originále

Cílem metodické příručky je prezentovat edukaci dětí s deficity dílčích funkcí v předškolním věku, uvést specifika ve vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a s mentálním postižením. Hlavní pozornost je věnována úkolům učitelů v inkluzivním vyučování s uvedením konceptu intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Součástí výzkumného projektu publikace je uvedena analýza a interpretace dotazníku SDQ-Cze, použitého na začátku a na konci školního roku ve zkoumaných inkluzivních třídách a v kontrolních třídách ve školách účastnících se na projektu.

In English

The aim of the methodological book is to depict the education of the children with partial function deficits in preschool age and to introduce the specifics of education of the pupils with specific learning difficulties and cognitive disability. The main focus is devoted to a role of the teachers in the inclusive education in terms of the concept of the intervention of the pupils with special needs. The research includes an analysis and an interpretation of the questionnaire SDQ Cze which was administered at the beginning and the end of the school year at the examined inclusive classrooms and the controlled classrooms of the participating schools.