BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Lenka DOLEŽALOVÁ and Radka HORÁKOVÁ. Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky se sluchovým postižením. Metodická příručka (Methodology of Classroom Management in Inclusive Classroom with a Focus on Pupils with Hearing Disability. Methodological Manual). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 303 pp. ISBN 978-80-210-6643-4. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky se sluchovým postižením. Metodická příručka
Name (in English) Methodology of Classroom Management in Inclusive Classroom with a Focus on Pupils with Hearing Disability. Methodological Manual
Authors BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Lenka DOLEŽALOVÁ and Radka HORÁKOVÁ.
Edition 1., elektronické vyd. Brno, 303 pp. 2020.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Book on a specialized topic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-210-6643-4
Keywords (in Czech) žák se sluchovým postižením, komunikace, odezírání, prstová abeceda, český znakový jazyk, sluchadlo, kochleární implantát, bezdrátová technologie, vizualizace
Keywords in English pupil with hearing disability, communication, lip-reading, finger alphabet, Czech sign language, hearing aid, cochlear implant, wireless technology, visualization
Tags Munipress
Changed by Changed by: Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá, učo 13047. Changed: 3/5/2021 10:17.
Abstract
Metodická příručka představuje specifika procesu vzdělávání žáka se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí základní školy. Text je koncipovaný tak, aby podal pedagogickým pracovníkům ucelený přehled o různých typech sluchového postižení, kompenzačních pomůckách a jejich využití ve vzdělávacím procesu. Popsány a specifikovány jsou zásady správné komunikace s žáky se sluchovým postižením při individuální i skupinové práci, organizace vzdělávacího procesu (úprava prostředí i časová), metody a formy výuky, stejně tak personální podpora ve výuce a různé náměty pro práci se žáky se sluchovým postižením a celou třídou. Součástí textu je kapitola představující výsledky výzkumného šetření realizovaného ve vybrané základní škole, kde je vzděláván žák se sluchovým postižením.
Abstract (in English)
The methodology introduces the specific features of the educational process of a pupil with a hearing disability. The structure of the text reflects the systematic summary of various types of hearing impairment. It includes the specifics of the principles of right communication with pupils with hearing disability during individual and also teamwork, organization of the educational process methods and forms of the teaching, professional support during the lessons and diverse ideas concerning the activities with pupils with hearing disability and the collective of the classroom. The book comprises a chapter presenting outcomes of a research, which was administered in a chosen school educating a pupil with hearing disability. The text contains examples of successful practice.
PrintDisplayed: 17/4/2024 01:24