Detailed Information on Publication Record
2020
Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky s epilepsií. Metodická příručka
FIALOVÁ, IlonaBasic information
Original name
Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky s epilepsií. Metodická příručka
Name (in English)
Methodology of Classroom Management in Inclusive Classroom with a Focus on Pupils with Epilepsy. Methodical Manual
Authors
Edition
1., elektronické vyd. Brno, 188 pp. 2020
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome
Odborná kniha
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
ISBN
978-80-210-9855-8
Keywords (in Czech)
žák s epilepsií, chronická nemoc, pedagog, klima třídy, asistent pedagoga, speciálněpedagogická diagnostika, podpůrná opatření, spolupráce školy a rodiny.
Keywords in English
pupil with epilepsy, chronic disease, teacher, classroom climate, support teacher, special needs diagnostic, supportive measures, cooperation of school and family
Tags
Změněno: 3/5/2021 10:25, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
Cílem publikace je charakterizovat inkluzivní vzdělávání žáků s epilepsií v prostředí současné základní školy se zaměřením na jeho specifika. Pozornost je věnována také vlivu tohoto neurologického onemocnění na rozvoj osobnosti žáka. Pro správné nastavení podpůrných opatření, prostřednictvím kterých dochází k eliminaci možných úskalí při vzdělávání žáků s diagnózou epilepsie, je zásadní speciálněpedagogická diagnostika, jejíž popis a analýzu publikace rovněž nabízí. Text obsahuje příklady dobré praxe, součástí je také analýza a interpretace dotazníku SDQ-Cze, použitého na začátku a na konci školního roku ve zkoumaných inkluzivních a kontrolních třídách.
In English
The aim is to characterize inclusive education of pupils with epilepsy at elementary school. It focused on introduction of epilepsy as a chronic disease and it includes specifics of inclusive education of the pupils in terms of the effect of this neurological illness and the pupil´s development of the personality. It describes the process of special needs diagnostic. It provides the analysis of the supportive measures. The text contains the examples of successful practice. It includes also an analysis and interpretation of a questionnaire SDQ, Cze, which was administered at the beginning and the end of the school year at the examined inclusive classrooms and the controlled classrooms of the participating schools.