FIALOVÁ, Ilona. Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky s epilepsií. Metodická příručka (Methodology of Classroom Management in Inclusive Classroom with a Focus on Pupils with Epilepsy. Methodical Manual). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 188 pp. ISBN 978-80-210-9855-8. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky s epilepsií. Metodická příručka
Name (in English) Methodology of Classroom Management in Inclusive Classroom with a Focus on Pupils with Epilepsy. Methodical Manual
Authors FIALOVÁ, Ilona.
Edition 1., elektronické vyd. Brno, 188 pp. 2020.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Book on a specialized topic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-210-9855-8
Keywords (in Czech) žák s epilepsií, chronická nemoc, pedagog, klima třídy, asistent pedagoga, speciálněpedagogická diagnostika, podpůrná opatření, spolupráce školy a rodiny.
Keywords in English pupil with epilepsy, chronic disease, teacher, classroom climate, support teacher, special needs diagnostic, supportive measures, cooperation of school and family
Tags Munipress
Changed by Changed by: Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá, učo 13047. Changed: 3/5/2021 10:25.
Abstract
Cílem publikace je charakterizovat inkluzivní vzdělávání žáků s epilepsií v prostředí současné základní školy se zaměřením na jeho specifika. Pozornost je věnována také vlivu tohoto neurologického onemocnění na rozvoj osobnosti žáka. Pro správné nastavení podpůrných opatření, prostřednictvím kterých dochází k eliminaci možných úskalí při vzdělávání žáků s diagnózou epilepsie, je zásadní speciálněpedagogická diagnostika, jejíž popis a analýzu publikace rovněž nabízí. Text obsahuje příklady dobré praxe, součástí je také analýza a interpretace dotazníku SDQ-Cze, použitého na začátku a na konci školního roku ve zkoumaných inkluzivních a kontrolních třídách.
Abstract (in English)
The aim is to characterize inclusive education of pupils with epilepsy at elementary school. It focused on introduction of epilepsy as a chronic disease and it includes specifics of inclusive education of the pupils in terms of the effect of this neurological illness and the pupil´s development of the personality. It describes the process of special needs diagnostic. It provides the analysis of the supportive measures. The text contains the examples of successful practice. It includes also an analysis and interpretation of a questionnaire SDQ, Cze, which was administered at the beginning and the end of the school year at the examined inclusive classrooms and the controlled classrooms of the participating schools.
PrintDisplayed: 19/4/2024 21:06