SLANÁ REISSMANNOVÁ, Jitka, Alena PETRÁKOVÁ a Helena KOLLÁROVÁ. Implementace problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do výuky výchovy ke zdraví na základních školách v České republice a pregraduální přípravy učitelů. In Jana Jurkovičová, Zuzana Štefániková. ŽIVOTNÉ PODMIENKY A ZDRAVIE. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. s. 233-240. ISBN 978-80-223-5173-7. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Implementace problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do výuky výchovy ke zdraví na základních školách v České republice a pregraduální přípravy učitelů
Název česky Implementace problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do výuky výchovy ke zdraví na základních školách v České republice a pregraduální přípravy učitelů
Název anglicky IMPLEMENTATION OF THE PROBLEM OF PROTECTION OF HUMAN PROTECTION EVENTS IN HEALTH EDUCATION IN PRIMARY SCHOOLS IN THE CZECH REPUBLIC AND PREGRADUAL TEACHER TRAINING
Autoři SLANÁ REISSMANNOVÁ, Jitka, Alena PETRÁKOVÁ a Helena KOLLÁROVÁ.
Vydání Bratislava, ŽIVOTNÉ PODMIENKY A ZDRAVIE, od s. 233-240, 8 s. 2021.
Nakladatel Univerzita Komenského v Bratislave
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-223-5173-7
Klíčová slova česky veřejné zdraví; mimořádné události; krizové situace; vzdělávání pedagogů; COVID-19; bezpečnostní gramotnost; zdravotní gramotnost; kompetence
Klíčová slova anglicky public health; emergencies; crisis situations; teacher education; COVID-19; security literacy; health literacy; competences
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D., učo 23275. Změněno: 18. 2. 2022 14:19.
Anotace
Ochrana člověka za mimořádných událostí a krizových situací je v současné době velmi aktuální a frekventované téma. Nejen současná epidemiologická situace a pandemie COVID-19, související opakované vyhlášení nouzového stavu, ale také další události, jako jsou například záplavy, zemětřesení, teroristické útoky a jiná rizika pro lidské zdraví, kladou zvýšené požadavky na připravenost obyvatel, jejich výchovu a vzdělávání v této oblasti. Ve vzdělávání občanů hraje klíčovou roli vzdělání na úrovni povinné školní docházky, které úzce souvisí s přípravou učitelů. Cílem sdělení je představit koncepci základního vzdělávání v oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí a krizových situací v České republice a s tím související koncepci pregraduálního vzdělávání učitelů. Představeny budou výsledky analýzy kurikulárního dokumentu platného pro základní vzdělávání v České republice, vzdělávací oblasti Člověk a zdraví – vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví a výsledky analýzy učebnice výchovy ke zdraví v oblasti bezpečnostních témat. Dále čtenáře seznámíme s analýzou studijních plánů vybraných pedagogických fakult (Brno a Olomouc) a ukotvením bezpečnostních témat v těchto dokumentech. Příspěvek také představí nový metodický materiál, který by měl sloužit jako podpůrný materiál ve výuce tohoto obsáhlého a složitého tématu na základních (ale i vysokých) školách.
Anotace anglicky
Protecting people in emergencies and crisis situations is currently a very current and frequent topic. Not only the current epidemiological situation and the COVID-19 pandemic, the related re-declaration of a state of emergency, but also other events such as floods, earthquakes, terrorist attacks and other risks to human health place increased demands on the population's preparedness, education and training. areas. Education at compulsory school level, which is closely linked to teacher training, plays a key role in educating citizens. The aim of the communication is to present the concept of basic education in the field of human protection in emergencies and crisis situations in the Czech Republic and the related concept of undergraduate teacher education. The results of the analysis of the curricular document valid for basic education in the Czech Republic (14), the educational area of Man and Health - the educational field of Health Education and the results of the analysis of the textbook of health education in the field of safety topics will be presented. Furthermore, we will acquaint the reader with the analysis of study plans of selected pedagogical faculties (Brno and Olomouc) and the anchoring of security topics in these documents. The paper will also present a new methodological material, which should serve as supporting material in the teaching of this extensive and complex topic at primary (but also universities).
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 09:09