FOLETTI, Ivan and Ladislav KESNER. Ikonická přítomnost, doba koronavirová a obrazy bez duše (Iconic presence, Time of Coronavirus and Images Without a Soul). In Kontexty. Brno: CDK, 2021, p. 29-35. Kontexty, 2/2021. ISSN 1803-6988.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ikonická přítomnost, doba koronavirová a obrazy bez duše
Name (in English) Iconic presence, Time of Coronavirus and Images Without a Soul
Authors FOLETTI, Ivan and Ladislav KESNER.
Edition Brno, Kontexty, p. 29-35, 7 pp. Kontexty, 2/2021, 2021.
Publisher CDK
Other information
Original language Czech
Type of outcome Popularizing texts and activities
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISSN 1803-6988
Keywords in English Iconic Presence; Pre-modern activation; Social Cognition; Covid Times
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Changed: 12/3/2022 07:40.
Abstract
Je tedy možné konstatovat, že zobrazení se mohou stát přítomností pouze za určitých podmínek. Ty je možné odvozovat jak z tisícileté praxe takzva- ných votivních obrazů, tak z aktuálního výzkumu na poli kognitivních věd. Bez rituální akce diváka a možnosti navázat oční kontakt je však zobra- zení, ač sebevěrnější realitě, médiem, se kterýmje složité – ne-li nemožné – navázat vztah. To vy- světluje obrovské problémy v komunikaci v rámci aktuální situace. Samozřejmě nekomfortní pocityz komunikace skrze obrazovku ještě stupňují jiné faktory – schopnost obrazovek narušovat koncent- raci atd. Dle našeho soudu je evidentní, že pohyb- livá zobrazení na obrazovkách a displejích nejsou schopná nahradit v žádném případě skutečnou přítomnost.
Abstract (in English)
It can be stated that images can only become presences under certain conditions. These can be derived both from the millennial practice of so-called devotional images and from current research in the field of cognitive sciences. Without the ritual action of the spectator and the opportunity to make eye contact, however, images, albeit a more faithful reality, is a medium with which it is difficult - if not impossible - to establish a relationship. This explains the huge communication problems in the current situation. Of course, the uncomfortable feeling of communication through the screen is exacerbated by other factors - the ability of the screens to disrupt concentration, etc. In our opinion, it is evident that moving displays on screens and displays are by no means able to replace the actual presence.
PrintDisplayed: 5/8/2024 07:17