Detailed Information on Publication Record
2021
Metodika, aktuální situace a perspektivy formativního hodnocení v ČR.
KAŠPAROVÁ, Irena, Dita BŘEČKOVÁ, Radka JANDOVÁ, Petra KOMÁRKOVÁ, Veronika KOTŮLKOVÁ et. al.Basic information
Original name
Metodika, aktuální situace a perspektivy formativního hodnocení v ČR.
Name in Czech
Metodika, aktuální situace a perspektivy formativního hodnocení v ČR.
Name (in English)
Methods, situation, and perspectives of formative assessment in Czech Republic
Authors
KAŠPAROVÁ, Irena, Dita BŘEČKOVÁ, Radka JANDOVÁ, Petra KOMÁRKOVÁ, Veronika KOTŮLKOVÁ, Dagmar KRÁSNÁ, Letty RISING, Petra ŠLENCOVÁ BÍLSKÁ and Petra VOLTR
Edition
1. vyd. Praha, 92 pp. Metodika, 2021
Publisher
Montessori školy Andílek - mateřská škola a základní škola, o.p.s.
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Přehledové a vzdělávací texty
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
978-80-907774-1-5
Keywords (in Czech)
formativní hodnocení; základní školy; Montessori; střední školy
Keywords in English
formative assessment;primary school; secondary school; Montessori
Změněno: 13/11/2021 09:43, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Metodika a popis aktuální situace a perspektivy formativního hodnocení v ČR je sborníkem konference BEZ ZNÁMEK?! projektu Klíče k úspěšnému učení, který se během posledních tří let zaměřoval na osvětovou i prakticky-podpůrnou činnost šíření formativního hodnocení na základních školách v ČR. Za týmem našeho projektu stojí léta provázená z velké části koronavirovou pandemií, léta, která přinesla do chování i myšlení jednotlivců i organizací zásadní proměny. Nejinak tomu je i v pedagogice. Co, jak a proč se děti učí a jak je v jejich snaze co nejlépe a nejefektivněji podpořit a provést – to jsou významné otázky, na které se snaží odpovědět nejen připravovaná strategie 2030+, ale každý jeden učitel a ředitel, který v uplynulých letech musel převést svou výuku do režimu online, kde zaběhlé frontální přístupy ze dne na den přestaly fungovat. Požadavky na moderní technologie, specifická schopnost komunikace přes elektronická média i relativní rigidnost sylabů prohloubily rozdíly mezi žáky i mezi školami v různě sociálně, ekonomicky či kulturně situovaných lokalitách. Srozumitelná komunikace, posilující neustálá motivace, jasně formulovaná zpětná vazba a nové způsoby hodnocení se staly nutností k tomu, abychom děti u distanční výuky nejen udrželi, ale nabídli jim současně i pocit smysluplnosti jejich snahy a pocit alespoň částečného uvědomění si vlastního vývoje. Není pravděpodobný návrat do starých zašlých časů, podruhé již nevstoupíme do stejné řeky – naopak, řada z nás cítí potřebu významné změny, která vlastně již začala. Projektem Klíče k úspěšnému učení jsme k této změně chtěli přispět i my. V předkládaném souboru textů bychom se s vámi rádi podělili o zkušenosti, tipy, praktické dovednosti i inspiraci, která k nám během minulých let v souvislosti s formativním hodnocením díky projektu Klíče k úspěšnému učení doputovala. Naším největším a nejzákladnějším poznatkem je to, že účinná proměna nepřichází zvenčí, skrze nařízení inspekcí, ministerstev či ředitelů, skrze přečtené dovednosti nebo přesvědčivá fakta řečníků, ale skrze kolegiálně sdílenou a vedením následně podpořenou zkušenost, že ’to funguje’. Tato zkušenost nás vede cestou změny. Nejprve uvnitř sebe sama – že to jde i jinak, a přitom stejně dobře či lépe, později snad i otevřením cesty pro změny v systému – v naší škole, nebo i troufale – v našem celém školství. Budeme rádi, když na tuto cestu vyrazíte spolu s námi.
In English
Methods, situation, and perspectives of formative assessment in Czech Republic is an outcome of a three-year long project mapping and analysing the state of formative assessment in the Czech Republic primary and secondary schools and high schools.