KAŠPAROVÁ, Irena, Dita BŘEČKOVÁ, Radka JANDOVÁ, Petra KOMÁRKOVÁ, Veronika KOTŮLKOVÁ, Dagmar KRÁSNÁ, Letty RISING, Petra ŠLENCOVÁ BÍLSKÁ and Petra VOLTR. Metodika, aktuální situace a perspektivy formativního hodnocení v ČR. (Methods, situation, and perspectives of formative assessment in Czech Republic). 1st ed. Praha: Montessori školy Andílek - mateřská škola a základní škola, o.p.s., 2021, 92 pp. Metodika. ISBN 978-80-907774-1-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Metodika, aktuální situace a perspektivy formativního hodnocení v ČR.
Name in Czech Metodika, aktuální situace a perspektivy formativního hodnocení v ČR.
Name (in English) Methods, situation, and perspectives of formative assessment in Czech Republic
Authors KAŠPAROVÁ, Irena, Dita BŘEČKOVÁ, Radka JANDOVÁ, Petra KOMÁRKOVÁ, Veronika KOTŮLKOVÁ, Dagmar KRÁSNÁ, Letty RISING, Petra ŠLENCOVÁ BÍLSKÁ and Petra VOLTR.
Edition 1. vyd. Praha, 92 pp. Metodika, 2021.
Publisher Montessori školy Andílek - mateřská škola a základní škola, o.p.s.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Survey and educational texts
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW plný text
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-907774-1-5
Keywords (in Czech) formativní hodnocení; základní školy; Montessori; střední školy
Keywords in English formative assessment;primary school; secondary school; Montessori
Tags formativní hodnocení, montessori
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 13/11/2021 09:43.
Abstract
Metodika a popis aktuální situace a perspektivy formativního hodnocení v ČR je sborníkem konference BEZ ZNÁMEK?! projektu Klíče k úspěšnému učení, který se během posledních tří let zaměřoval na osvětovou i prakticky-podpůrnou činnost šíření formativního hodnocení na základních školách v ČR. Za týmem našeho projektu stojí léta provázená z velké části koronavirovou pandemií, léta, která přinesla do chování i myšlení jednotlivců i organizací zásadní proměny. Nejinak tomu je i v pedagogice. Co, jak a proč se děti učí a jak je v jejich snaze co nejlépe a nejefektivněji podpořit a provést – to jsou významné otázky, na které se snaží odpovědět nejen připravovaná strategie 2030+, ale každý jeden učitel a ředitel, který v uplynulých letech musel převést svou výuku do režimu online, kde zaběhlé frontální přístupy ze dne na den přestaly fungovat. Požadavky na moderní technologie, specifická schopnost komunikace přes elektronická média i relativní rigidnost sylabů prohloubily rozdíly mezi žáky i mezi školami v různě sociálně, ekonomicky či kulturně situovaných lokalitách. Srozumitelná komunikace, posilující neustálá motivace, jasně formulovaná zpětná vazba a nové způsoby hodnocení se staly nutností k tomu, abychom děti u distanční výuky nejen udrželi, ale nabídli jim současně i pocit smysluplnosti jejich snahy a pocit alespoň částečného uvědomění si vlastního vývoje. Není pravděpodobný návrat do starých zašlých časů, podruhé již nevstoupíme do stejné řeky – naopak, řada z nás cítí potřebu významné změny, která vlastně již začala. Projektem Klíče k úspěšnému učení jsme k této změně chtěli přispět i my. V předkládaném souboru textů bychom se s vámi rádi podělili o zkušenosti, tipy, praktické dovednosti i inspiraci, která k nám během minulých let v souvislosti s formativním hodnocením díky projektu Klíče k úspěšnému učení doputovala. Naším největším a nejzákladnějším poznatkem je to, že účinná proměna nepřichází zvenčí, skrze nařízení inspekcí, ministerstev či ředitelů, skrze přečtené dovednosti nebo přesvědčivá fakta řečníků, ale skrze kolegiálně sdílenou a vedením následně podpořenou zkušenost, že ’to funguje’. Tato zkušenost nás vede cestou změny. Nejprve uvnitř sebe sama – že to jde i jinak, a přitom stejně dobře či lépe, později snad i otevřením cesty pro změny v systému – v naší škole, nebo i troufale – v našem celém školství. Budeme rádi, když na tuto cestu vyrazíte spolu s námi.
Abstract (in English)
Methods, situation, and perspectives of formative assessment in Czech Republic is an outcome of a three-year long project mapping and analysing the state of formative assessment in the Czech Republic primary and secondary schools and high schools.
PrintDisplayed: 10/5/2024 09:58