SLÁDEK, Petr and Jan VÁLEK. Digitální gramotnost, škola, fyzika … (Digital literacy, school, physics…). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Digitální gramotnost, škola, fyzika …
Name in Czech Digitální gramotnost, škola, fyzika …
Name (in English) Digital literacy, school, physics…
Authors SLÁDEK, Petr and Jan VÁLEK.
Edition Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Digitální gramotnost; škola; fyzika
Keywords in English Digital literacy; school; physics
Changed by Changed by: PhDr. Jan Válek, Ph.D., učo 166133. Changed: 22/5/2021 20:48.
Abstract
V příspěvku je prezentováno šetření zaměřené na úroveň digitalizace českého základního a středního školství, přičemž část je zaměřena na Digitální učební materiály prezentované na vybraných školských portálech. Dále se příspěvek věnuje rozdílům mezi pojmy Digitizace, Digitalizace a Digitální gramotnost, které zahraniční terminologie důsledně rozlišuje. Česká společnost však mezi nimi nevnímá rozdíl, což lze považovat za v současnosti za velký nedostatek, zejména na úrovni rozhodovací sféry. S tím souvisí úroveň připravenosti učitelů tvořit a využívat digitální vzdělávací zdroje. Dalším tématem, kterému se příspěvek věnuje, je míra možné implementace digitálního vzdělávání ve fyzice na základních a středních školách.
Abstract (in English)
The paper presents a survey focused on the level of digitization of Czech primary and secondary education education, while the part is focused on digital teaching materials presented at selected schools portals. Furthermore, the paper deals with the differences between the terms Digitization, Digitization and Digital literacy that foreign terminology consistently distinguishes. However, Czech society is among them does not perceive a difference, which can currently be considered a major shortcoming, especially at the level decision-making spheres. Related to this is the level of readiness of teachers to create and use digital education resources. Another topic that the paper deals with is the degree of possible implementation of digital education in physics in primary and secondary schools.
PrintDisplayed: 6/10/2024 08:38