c 2021

Klinická biochemie : bakalářský obor Zdravotní laborant

DASTYCH, Milan

Basic information

Original name

Klinická biochemie : bakalářský obor Zdravotní laborant

Authors

Edition

1. dotisk 3. vyd. Brno, 2021

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Teaching aids, texts (including individual chapters in textbooks)

Field of Study

30000 3. Medical and Health Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-7788-1

Tags

Changed: 26/5/2021 15:59, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Učební text je určen pro studenty bakalářského oboru Zdravotní laborant. Klinická biochemie je jedním ze sedmi profilových laboratorních oborů, ve kterých získává student odborné znalosti a praktické dovednosti v průběhu bakalářského studia. Text je rozdělen na tři tématicky odlišné části. Obecná část obsahuje kapitoly, které jsou v mnohém společné pro různé laboratorní obory. Popisuje procesy laboratorní diagnostiky, týmovou spolupráci všech pracovních kategorií, laboratorní informační systémy, management a ekonomiku laboratorních provozů. Jsou probírány základní analytické znaky metod, způsoby kalibrace a vyjadřování laboratorních nálezů. Podrobně jsou popsány faktory, které mohou významným způsobem ovlivnit validitu výsledku; interní a externí kontrola kvality, možné interference a typy chyb laboratorních analýz. Klinická část popisuje všechny důležité systémy, orgány a tkáně se zaměřením na správnou indikaci a interpretaci biochemických laboratorních nálezů v diagnostickém procesu. Analytická část v přehledné formě zachycuje analytické postupy používané v laboratorní biochemické diagnostice. Základ tvoří doporučené, rutinní metody s popisem principů, reakčních postup a funkcí jednotlivých součástí reakčních směsí. Pozornost je věnována existující návaznosti a nejistotě jednotlivých analytických postupů. Učební text je nejenom pomůckou pro zvládnutí zkušebních témat při hodnocení nabytých znalostí, ale může představovat i vhodný materiál, jako základ pro udržování znalostí v praktické laboratorní činnosti.