V originále
V roce 303 n. l. tvoří křesťané ve Středomoří pouhých dvacet procent obyvatel a čelí neobvykle silné vlně pronásledování. Avšak o dvě stě padesát let později už je christianizovaná de facto celá populace tohoto obrovského regionu. Co se mohlo stát? Jak je možné, že se během relativně krátké doby obrátila celá říše? Je jediným důvodem politické rozhodnutí Konstantina Velikého, který křesťanství v roce 313 legalizoval? Kniha nabízí zamyšlení nad vizuálními nástroji, které mohly k zásadní změně evropské společnosti velkou měrou přispět. V období mezi čtvrtým a pátým stoletím se Evropou šíří nové výtvarné médium – mozaika vyrobená především ze skla. Mohla být právě ona jedním z prostředků, které christianizaci Evropy napomohly? A jakou úlohu hrály neuvěřitelně působivé křesťanské rituály, které se doslova dotýkaly těla budoucích křesťanů, a jedinečně tak propojovaly tělo a mysl? Autoři se na příkladu mozaikové výzdoby tzv. Baptisteria ortodoxních v Ravenně z poloviny pátého století pokoušejí porozumět dialogu mezi „zářícími“ obrazy a kolektivními rituály a pochopit jejich roli v proměně západního světa.
In English
In 303 AD, Christians in the Mediterranean make up only twenty percent of the population and face an unusually strong wave of persecution. Two hundred and fifty years later, however, de facto the entire population of this vast region has been Christianized. What could have happened? How is it possible that an entire empire was converted in a relatively short period of time? Is the only reason the political decision of Constantine the Great, who legalized Christianity in 313? The book offers a reflection on the visual tools that may have contributed greatly to the fundamental change in European society. Between the fourth and fifth centuries, a new artistic medium spread through Europe - mosaics made primarily of glass. Could it have been one of the means that helped to Christianise Europe? And what was the role of the incredibly impressive Christian rituals that literally touched the bodies of future Christians, uniquely linking body and mind? Using the example of the mid-fifth-century mosaic decoration of the so-called Baptistery of the Orthodox in Ravenna, the authors attempt to understand the dialogue between "shining" images and collective rituals and to understand their role in the transformation of the Western world.