FOLETTI, Ivan and Zuzana FRANTOVÁ. Mediální revoluce - Christianizace Evropy, Ravenna pátého století a jak obrazy mění dějiny (Media Revolution - The Christianization of Europe, Fifth Century Ravenna and How Images Change History). Brno: Book and Pipes, MUNI Press, 2021, 168 pp. Parva Convivia 9. ISBN 978-80-7485-232-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mediální revoluce - Christianizace Evropy, Ravenna pátého století a jak obrazy mění dějiny
Name (in English) Media Revolution - The Christianization of Europe, Fifth Century Ravenna and How Images Change History
Authors FOLETTI, Ivan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana FRANTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, 168 pp. Parva Convivia 9, 2021.
Publisher Book and Pipes, MUNI Press
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00121656
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7485-232-9
Keywords in English Media Revolution; Invention of the Mosaic; Orthodox Baptistery in Ravenna; Art and Liturgy; Images and Rituals
Tags rivok
Changed by Changed by: Alžběta Filipová, M.A., Ph.D., učo 203468. Changed: 22/5/2024 11:05.
Abstract
V roce 303 n. l. tvoří křesťané ve Středomoří pouhých dvacet procent obyvatel a čelí neobvykle silné vlně pronásledování. Avšak o dvě stě padesát let později už je christianizovaná de facto celá populace tohoto obrovského regionu. Co se mohlo stát? Jak je možné, že se během relativně krátké doby obrátila celá říše? Je jediným důvodem politické rozhodnutí Konstantina Velikého, který křesťanství v roce 313 legalizoval? Kniha nabízí zamyšlení nad vizuálními nástroji, které mohly k zásadní změně evropské společnosti velkou měrou přispět. V období mezi čtvrtým a pátým stoletím se Evropou šíří nové výtvarné médium – mozaika vyrobená především ze skla. Mohla být právě ona jedním z prostředků, které christianizaci Evropy napomohly? A jakou úlohu hrály neuvěřitelně působivé křesťanské rituály, které se doslova dotýkaly těla budoucích křesťanů, a jedinečně tak propojovaly tělo a mysl? Autoři se na příkladu mozaikové výzdoby tzv. Baptisteria ortodoxních v Ravenně z poloviny pátého století pokoušejí porozumět dialogu mezi „zářícími“ obrazy a kolektivními rituály a pochopit jejich roli v proměně západního světa.
Abstract (in English)
In 303 AD, Christians in the Mediterranean make up only twenty percent of the population and face an unusually strong wave of persecution. Two hundred and fifty years later, however, de facto the entire population of this vast region has been Christianized. What could have happened? How is it possible that an entire empire was converted in a relatively short period of time? Is the only reason the political decision of Constantine the Great, who legalized Christianity in 313? The book offers a reflection on the visual tools that may have contributed greatly to the fundamental change in European society. Between the fourth and fifth centuries, a new artistic medium spread through Europe - mosaics made primarily of glass. Could it have been one of the means that helped to Christianise Europe? And what was the role of the incredibly impressive Christian rituals that literally touched the bodies of future Christians, uniquely linking body and mind? Using the example of the mid-fifth-century mosaic decoration of the so-called Baptistery of the Orthodox in Ravenna, the authors attempt to understand the dialogue between "shining" images and collective rituals and to understand their role in the transformation of the Western world.
PrintDisplayed: 5/8/2024 07:14